به گزارش ایرنا، در این نشست با اشاره به تأثیر ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در رشد و ارتقای فرهنگ عمومی، از همکاری دستگاه‌های اجرایی و خانواده‌ها به‌عنوان لازمه این کار یاد شد.
آن‌ها تأکید کردند، اصولاً انواع مطالعه در فرآیند توسعه فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی جامعه اهمیت خاصی دارد و در شرایط کنونی با توجه به جنگ نرم و تهاجم گسترده فرهنگی دشمنان نظام نقش مطالعه در مقابله و مبارزه با دشمن بسیار مؤثر است.

** فراهم بودن زمینه‌های مطالعه در ابرکوه
به گفته رئیس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه ، زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای کتاب‌خوانی در این شهرستان وجود دارد، مردم و نهادها آماده هرگونه همکاری در بحث کتاب‌خوانی هستند، زیرا، کتاب مهمترین و صادق‌ترین دوست انسان است.
حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی تأکید کرد: فرد کتاب‌خوان نه‌تنها به رشد علمی و عملی خود کمک می‌کند بلکه در رونق اجتماعی این کار فرهنگی نیز مؤثر است.

** لزوم راه‌اندازی کتابخانه مدرسه
وی یادآور شد: اگر مدارس فضای مناسبی را برای ارائه کتاب و نشریه ویژه کتابخانه مدرسه اختصاص دهند، این کار به حضور بیشتر دانش آموزان، نوجوانان و جوانان در کتابخانه‌ها کمک خواهد کرد.
وی تأکید کرد: در این صورت از چنین فضاهای فرهنگی استقبال بیشتری خواهد شد که این امر مسلماً پیش‌درآمد مناسبی برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان خواهد شد.
امام‌جمعه ابرکوه در ادامه بابیان اهمیت مطالعه کتاب و کتاب‌خوانی در توسعه پایدار جامعه یادآور شد: میزگردهای ایرنا زمینهٔ ساز توسعه فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی ،سیاسی و اقتصادی است و تشکیل میزگردها آثار و نتایجی پر باری نه‌تنها برای شهرستان بلکه استان یزد دارد.
وی ادامه داد: اصولاً سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در بخش اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مردم در چهار دهه انقلاب ، فعالیت‌های بسیار چشمگیری داشته و دارد .
رئیس حوزه علمیه ولیعصر(ع) ابرکوه در ادامه تأکید کرد: ایرنا با تولید فراورده‌های خبری فاخر خصوصاً در حوزه فرهنگ مطالعه کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی که مردم و جوانان شهرستان عرق و علاقه خاصی به مطالعه دارند، را مسلماً مضاعف خواهد کرد.
وی از خبرگزاری جمهوری اسلامی با 85 سال سابقه فعالیت رسانه‌ای به‌عنوان تنها خبرگزاری رسمی کشور یادکرد و تشکیل میزگردها را زمینه‌ساز توسعه و گسترش فعالیت‌های هنری و مذهبی ، امور خیریه و مشارکت‌های مردمی و اجتماعی در منطقه ذکر کرد.

** استقبال از مسابقه کتاب‌خوان
همچنین رئیس اداره تبلیغات اسلامی ابرکوه که در میزگرد یادشده شرکت کرده بود، افزود: یکی از برنامه‌های ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی که با استقبال گروه‌های مختلف جمعیتی روبرو شده، برگزاری مسابقه کتاب‌خوان است.
حجت‌الاسلام سید کاظم فاطمی نسب گفت: هم‌اکنون برای برگزاری مسابقه کتاب نهج‌البلاغه 800 جلد این اثر نفیس و ماندگار مذهبی در اختیار علاقه‌مندان گذاشته ‌شد.
وی اظهار کرد: این مسابقه با مشارکت افراد خیر برگزاری خواهد شد که برای تشویق علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه ، جوایز متعددی ازجمله سفر مشهد مقدس در نظر گرفته ‌شد.

** نقش خانواده در تربیت فرزندان کتاب‌خوان
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ابرکوه هم گفت: فرزندان باید از ابتدا فرهنگ مطالعه کتاب را از والدین یاد بگیرند و در اصل، والدین هستند که باید به فرهنگ کتاب‌خوانی اهمیت بدهند.
علی‌اکبر اسحاقی خاطرنشان کرد: والدین در منازل کتاب را در دسترس فرزندان خود قرار دهند،طوری که مثل دیگر نیازها که در منزل در دسترس است ، کتاب ‌هم در دسترس همه باشد.
وی بابیان اینکه سرلوحه کارها در زندگی نظم است، افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) باید در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نقش بسیار تأثیرگذاری داشته باشند.
معاون فرمانداری ابرکوه گفت: با ایجاد کتابخانه‌ در مکان‌های عمومی باید فرهنگ کتاب‌خوانی را تسهیل کرد و با این کار می‌توان افکار جامعه را هدایت کرد تا زمینه فرهنگ کتاب‌خوانی رشد پیدا کند.

** فضای مکان‌های عمومی مناسب مطالعه است
اسحاقی با اشاره به اینکه در بوستان‌ها و مکان‌های عمومی برای مطالعه کتاب فضای مناسبی وجود دارد، از شهرداری‌ها و اعضای شورای شهر برای تشویق مردم به مطالعه در بوستان‌ها و پارک‌ها تلاش کنند .

** تأمین کتاب‌های روز لازمه ترویج فرهنگ مطالعه است
همچنین معاون پرورشی و تربیت‌بدنی اداره آموزش‌وپرورش ابرکوه افزود: افزون بر 100 مدرسه این شهرستان کتابخانه دارد ، اما به‌روز نیست و باید کتاب‌های موردنیاز دانش آموزان به‌روز باشد.
محمدعلی شکیبا افزود: لازمه ترویج فرهنگ کتاب برای دانش آموزان ، تأمین کتاب با نیازهای روز است که در این زمینه مسئولان هم همکاری کنند.

** شرکت سه هزار نفر در مسابقات
وی ادامه داد: برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، در طول سال تحصیلی افزون بر سه هزار نفر در مسابقات به مناسبت‌های مختلف شرکت می‌کنند.

** توزیع صفحه کتاب در مدارس ابرکوه
این مسئول تصریح کرد: هم‌اکنون برای تشویق دانش آموزان در 2 مدرسه دخترانه صدرا و پسرانه امام علی (ع) کتاب یک‌صفحه‌ای توزیع می‌شود و دانش آموزان از آن استقبال خوبی کردند.

** لزوم افزایش سرانه مطالعه
همچنین رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه با اشاره به اهمیت اجرای طرح کتاب‌خوان یادآور شد: با شرکت در بزرگ‌ترین طرح‌های کتاب‌خوان کشور یعنی پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ، امیدواریم فعالیت‌های فرهنگی هنری شهرستان پیوست کتاب‌خوانی داشته باشد و از این رهگذر به جایگاه واقعی خود در افزایش سرانه مطالعه دست‌یابیم.

** فعالیت 150 باشگاه کتاب‌خوانی در ابرکوه
حمیدرضا بصیری افزود: بهترین راهکار برای دستیابی به مطالعه بیشتر در میان کودکان و نوجوانان راه‌اندازی باشگاه‌ کتاب‌خوانی است که تاکنون افزون بر 150 باشگاه ایجاد شد.
وی تعداد کتاب‌های عرضه‌شده در باشگاه‌های کتاب‌خوانی را 800 عنوان با سه هزار نسخه عنوان کرد و یادآور شد: یکی از مهم‌ترین جاهایی که می‌توان فرهنگ کتاب‌خوانی را به میان مردم برد از طریق کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است که با اجرای طرح شنبه‌های کتاب‌خوانی می‌توانیم تا حدی به این مهم دست‌یافت.

** لزوم تقویت احساس نیاز به مطالعه
همچنین یکی از فعالان حوزه فرهنگی و ناشر کتاب شهرستان افزود: برای ترویج مطالعه و فرهنگ کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان به مراکز فرهنگی هدایت شوند.
وحیده عظیمی بابیان اینکه احساس نیاز به مطالعه مهم‌تر از انگیزه کتاب‌خوانی است، اظهار کرد: احساس نیاز از طریق چاپ آثار دانش آموزان به وجود می‌آید.
این فعال حوزه کتاب ادامه داد: در برنامه‌های فرهنگی شهرداری‌ها ، اداره‌ها و سازمان‌ها در ارائه طرح‌های جذاب و جدید همکاری کنند.
وی همچنین از ارسال طرح‌های متعددی به پایتخت کتاب ایران خبر داد و یادآور شد: طرح‌های جامع و جدیدی به جشنواره ارسال ‌شد، امیدواریم امسال ابرکوه خوش بدرخشد.

** لزوم راه‌اندازی تاکسی رایگان برای انتقال افراد به کتابخانه‌ها
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ابرکوه هم در این نشست ضمن قدردانی از برگزاری میزگردهای خبری گفت: برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، این شهر به‌عنوان پایتخت کتاب مطرح است و برندی در فرایند ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است و همکاری دستگاه‌های فرهنگی را می‌طلبد.
قاسم برزگر با اشاره به نقش کودکان و نوجوانان در فرهنگ کتاب‌خوانی افزود: 60 درصد اعضای کتابخانه‌ها از این 2 گروه جمعیتی است.
وی پیشنهاد کرد: هر هفته یک دستگاه تاکسی افراد علاقه‌مند را رایگان به کتابخانه‌های عمومی جابه‌جا کند.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ابرکوه ادامه داد : هم‌اکنون 11درصد جمعیت شهرستان در کتابخانه‌های عمومی عضو هستند و این تعداد در افق سال 1404 به 35 درصد خواهد رسید.
برزگر بابیان اینکه 65 درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی خانم‌ هستند، افزود: امسال افزون بر 50 هزار نسخه کتاب به اعضای کتابخانه‌ها از طریق هفت کتابخانه با عناوین و موضوعات مختلف ، امانت‌داده شده است.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال 1397 تاکنون افزون بر 35 هزار نفر از علاقه‌مندان به مطالعه به کتابخانه‌ها مراجعه کردند و از خدمات آن مانند سالن مطالعه، عضویت و اینترنت بهره‌مند شده‌اند.
شهرستان ابرکوه هفت باب کتابخانه عمومی با 95 هزار و 200 نسخه کتاب دارد.
گفتنی است،ایرنا به‌عنوان تنها خبرگزاری رسمی ایران همواره بر پایه رسالتی که بر عهده دارد نسبت به برگزاری میزگردهای مختلفی باهدف ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و سیاسی جامعه اقدام می‌کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (IRNA) در سال 1313 خورشیدی بانام «آژانس خبری پارس» به‌عنوان ششمین خبرگزاری جهانی تأسیس شد و در بیش از هشت دهه فعالیت، علاوه بر جریان سازی خبری یکی از منابع مهم خبری رسانه‌های داخلی و خارجی است.
این رسانه ملی در هشتم دی 1360 با تصویب مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر نام داد و هم‌اکنون 84 سال از فعالیت آن می‌گذرد و قدیمی‌ترین خبرگزاری ایران است.
ایرنا دارای شبکه‌ای گسترده از دفاتر و خبرنگاران در داخل و خارج از کشور است به‌گونه‌ای که علاوه بر 54 دفتر در مراکز استان‌ها و شهرهای مهم، شبکه گسترده از خبرنگاران محلی در نقاط مختلف دارد.
ایرنا همچنین در حال حاضر با بهره‌گیری از 22 دفتر خارجی، تحولات و رویدادهای جهان را از نزدیک پوشش می‌دهد و علاوه بر آن، اخبار تحولات ایران را علاوه بر فارسی به 8 زبان زنده و مهم دنیا در اختیار مخاطبان می‌گذارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنین صاحب‌امتیازی روزنامه‌های ایران، ایران ورزشی، روزنامه عربی زبان الوفاق، انگلیسی‌زبان ایران دیلی و روزنامه ویژه نابینایان - «ایران سپید»- را در اختیار دارد و دانشکده خبر به‌عنوان یکی از مهمترین مراکز تربیت خبرنگاران و متصدیان حوزه اطلاع‌رسانی کشور نیز وابسته به آن است.
هم‌اکنون فراورده‌های ایرنا به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، ترکی، اسپانیولی، روسی، اردو، آلمانی و فرانسوی تولید و در اختیار مخاطبان گذاشته می‌شود.
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.