مجتبی آغاز شامگاه شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: این گیاه برای نخستین بار و با متوسط عملکرد 2.5 تن در هکتار از کشتزار‌های این شهرستان برداشت شد.
وی افزود: این گیاه در برابر کم آبی و شوری آب و خاک، مقاوم است و برای رشد و تولید دانه نیازمند هوای خشک است و رسیدگی کامل سنبله‌ها 100 تا 240 روز است که باتوجه به شرایط آب و هوایی شهرستان خاتم دوره کاشت تا برداشت 120 روز می باشد.
وی یادآور شد: در شهرستان خاتم گیاه کینوا به صورت نیمه مکانیزه کشت و به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه برداشت می‌شود و خوشبختانه کشاورزان خاتمی توانستند رکورد چهار تن برداشت در هکتار را داشته باشند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 10 نفر از کشاورزان شهرستان خاتم اقدام به کشت گیاه کینوا در اراضی کشاورزی خود کرده اند و در شهرستان کشت این گیاه در مرداد ماه انجام و برداشت آن از آبان ماه آغاز می شود.
آغاز با بیان اینکه گیاه کینوا در کشور‌های آمریکا جنوبی به خاویار گیاهی معروف است گفت: کینوا به عنوان غذای بدون گلوتن؛ گیاهی دارویی است که برای افراد مبتلا به بیماری اختلال خود ایمنی روده باریک مفید و همچنین این گیاه به دلیل کم بودن گلسیمیک از دیابت نوع 2 جلوگیری میکند و می تواند جایگزین غلات رژیم غذایی افراد دیابتی شود.
خاتم در بخش محصول باغبانی با 16 هزار و 700 هکتار سطح زیر کشت و 50 هزار تن محصول و با 21 درصد تولید، جایگاه نخست استان را داراست و در محصول گلخانه ای با سطح زیر کشت 32 هکتار جایگاه پنجم را در اختیار دارد.
هرات مرکز شهرستان 40 هزار نفری خاتم در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
7534/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.