سعید مرتضوی روز پنجشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با هدف تقویت پوشش گیاهی منطقه و بهره‌برداری از محصول آنغوزه اجراشده است.
وی با بیان اینکه میزان بذرپاشی آنغوزه با گونه‌های سازگار و متناسب با اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه است، افزود: با توجه به اقلیم خشک و نیمه ‌خشک استان یزد و دوره‌های متوالی خشکسالی، زادآوری گیاهان مرتعی کم شده است.
این مسئول با اشاره به اینکه 100میلیون ریال اعتبار مورد نیاز برای اجرای این عملیات از محل صندوق توسعه ملی تخصیص‌یافت ، تأکید کرد: باید به ‌صورت دستی اقدام به بذر پاشی در مراتع دارای ارزش اقتصادی بالا و با استفاده از بذرهای جمع‌ آوری‌ شده و گونه‌های مرتعی در سال‌های قبل کرد.
سعیدی ، مراتع را مهم‌ترین ذخایر در عرصه های طبیعی عنوان کرد و یادآور شد: اهمیت پوشش گیاهی مراتع در تولید خوراک دام ، نفوذ آب باران، تولید گیاهان دارویی، اشتغال‌ های جانبی و آثار زیست‌ محیطی آن در تولید اکسیژن و کاهش گاز دی‌اکسید کربن است.
آنغوزه ، شیره گیاهی است که از تیغ زدن ریشه یا پایین ساقه و یا قطع ساقه گیاهان مولد آنغوزه از گیاه خارج می‌شود و ازنظر دارویی اهمیت زیادی دارد.
فصل بهره‌برداری آنغوزه از اوایل خردادماه شروع و تا شهریور ادامه خواهد دارد .
480 هزار هکتار عرصه‌ های منابع طبیعی ابرکوه شامل اراضی بیابانی، کویری و مرتعی است که با توجه به شرایط اقلیمی 300 هزار هکتار آن بیابان و بقیه مرتع است .
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلو متری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.