به گزارش ایرنا ، در این مراسم که عصر یکشنبه برگزار شد ، بانوان آیین دیرینه مولودی خوانی را در کنار هم با خواندن اشعاری ، مجلس جشن و سرور برپا کردند.
آیین مولودی خوانی ویژه بانوان مراسم دیرینه ای است که زنان استان یزد به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص) و امامان معصوم (ع) و نیز حضرت فاطمه (س) در خانه ها و مراکز فرهنگی مانند موسسه ها و مساجد منطقه برگزار می کنند.
در این مراسم که بیشتر در خانه ها برپا می شود ، صاحب خانه یا برگزار کننده مراسم از بانو یا بانوان مداحی که اغلب 2 نفر با هم در این مراسم ها شرکت می کنند ، دعوت می کند و آنها با حضور در این برنامه که زنان و کودکان با شور و شعفی خاص در آن شرکت دارند ، به خواندن اشعاری در مدح و ثنای حضرت محمد (ص) و امامان (ع) و گاهی همراه با آن به زدن دایره که در اصطلاح یزدی ها اربونه یا عربونه گفته می شود ، می پردازند.
موسسه فرهنگی قرآنی مدینه العلم ، نهادی است که با سه شعبه که در میبد دارد ،در زمینه آموزش روخوانی ، روانخوانی ، تجوید و حفظ قرآن و نیز کارهای هنری به دختران و پسران گروه سنی چهار الی 16 سال حدود 100 نفر در تابستان و 40 نفر در طول سال تحصیلی فعالیت دارد.
این موسسه در عرصه های فرهنگی و هنری در زمینه آموزش سفالگری ، اوریگامی ، خوشنویسی ، تفسیر قرآن ، تزئین سفره هفت سین ، نمد دوزی ، سفره آرایی و... به بزرگسالان نیز فعالیت دارد.
میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) از اعیاد بزرگ اسلامی است و در ایران تعطیل رسمی است .
اهل سنت این جشن‌ را در 12 ربیع‌الاول و شیعیان 17 ربیع‌الاول برگزار می‌ کنند که این مدت هفته به وحدت نامگذاری شد و جشن های مختلفی برگزار می شود.
مرکز شهرستان 100هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.
9934/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.