به گزارش خبرنگار ایرنا، جمعی از کم بینایان و نابینایان مهریزی روز دوشنبه به مناسبت روز عصای سفید در گفت و گو با ایرنا مهمترین نیازهای خود را مناسب سازی فضای شهری، ایجاد اشتغال، تامین مسکن و حمایت های مادی و معنوی ذکر کردند.
این عده با اشاره به اینکه نابینان و کم بینایان بخشی از جامعه هستند و باید همانند سایر افراد از حقوق شهروندی برخوردار باشند از مسئولان برای حل مشکلات خود خواستار همکاری شدند.
حامد زارعیان یکی از نابینایان مهریزی، روز عصای سفید را یک فرصت برای بیان مشکلات و مطالبات خود و سایر افرادی دانست که به رغم محرومیت دیدن، همانند دیگران دارای ظرفیت های خداوندی هستند و می توانند در جامعه فعالیت کنند.
وی که در مقطع لیسانس در دانشگاه یزد در رشته امور مالی مشغول تحصیل است، مهمترین مشکل خود و جامعه هدف را مناسب نبودن فضای شهری و بین شهری و همچنین ورودی برخی ادارات برای رفت و آمد نابینایان ذکر کرد.
این جوان نابینای مهریزی با اشاره به اینکه کارهای خوبی در مناسب سازی انجام شده، آن را کافی ندانست و گفت: باید یک عزم جدی در کنار پیگیری های بهزیستی برای مناسب سازی فضای شهر انجام شود.
زارعیان همچنین به اهمیت اشتغال، مسکن و انجام برنامه های فرهنگی و پیگیری ادامه تحصیل دانشجویان کم بینا و نابینا به عنوان یک ضرورت تاکید و پیگیری آن را خواستار شد.
همچنین فرشته حفار دیگر نابینای مهریزی که 30 جزء قرآن مجید را حفظ است به هزینه بالای زندگی و لزوم حمایت بیشتر دولت و پیگیری ادارات مرتبط اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود مشکلات حل شود.
وی به اهمیت مناسب سازی فضای شهری برای تردد کم بینایان و نابینایان، ایجاد اشتغال، تامین مسکن و کمک های مادی بیشتر تاکید و از حمایت اداره بهزیستی و پیگیری امور قدردانی نمود.
کارشناس مسئول امور نابینایان بهزیستی مهریز گفت: به صورت مکرر با حضور جامعه هدف و خانواده های آنها، مطالبات و مشکلات بررسی و برای پیگیری با همکاری ادارات، نهادها و خیران اقدام می شود.
فاطمه پور کوثری افزود: سرکشی به منازل کم بینایان و نابینایان، جلسه با مسئولان و دستگاه های مختلف برای پیگیری و حل مشکلات مختلف جامعه هدف به صورت مستمر در دستور کار است.
همچنین رئیس اداره بهزیستی مهریز گفت: 203 نابینا و کم بینا در این شهرستان زیر پوشش این اداره در طول سال از خدمات مختلف رفاهی، فرهنگی و درمانی استفاده می کنند.
علیرضا علیزاده با اشاره به اینکه 70 درصد نابینایان مهریزی، آقایان و بقیه بانوان هستند اظهار داشت: در سال جاری افزون بر پنج میلیارد ریال برای انجام برنامه های مختلف مورد نیاز جامعه تامین و هزینه شده است.
وی تصریح کرد: مناسب نبودن فضای شهری از مهمترین مطالبات کم بینایان و نابینایان این شهرستان است و موضوع با برگزاری جلسه با مسئولان به خصوص فرمانداری و شهرداری پیگیری می شود.
23 مهر روز جهانی نابینایان است.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7536/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.