این منطقه با داشتن اکوسیستم های مختلف کوهستانی و دشت، زیستگاه های مناسبی را برای گونه های مختلف حیات وحش فراهم آورده است.
پناهگاه حیات وحش بوروئیه نخستین منطقه تحت مدیریت در محدوده شهرستان خاتم بوده و وجه تسمیه آن وجود مزرعه بوروئیه در مرکز منطقه است که همیشه مورد توجه شکارچیان استانهای مختلف بوده است.
منطقه مذکور از سال 79 به مدت 2 سال به عنوان منطقه شکار ممنوع و پس از آن در سال 1381 به دلیل ویژگی ها و غنای طبیعی منطقه، تحت عنوان پناهگاه حیات وحش تحت مدیریت قرار گرفت.
علیرغم نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و خشکسالی ها، بهبود شرایط حفاظت فیزیکی منطقه موجب افزایش چشمگیر حیات وحش منطقه شده است، همچنین در این پناهگاه مجموعأ 189 گونه گیاهی متعلق به 85 جنس و 42 خانواده شناسایی شده که با پراکنش متفاوت و آمیختگی با یکدیگر، 20 تیپ گیاهی را تشکیل داده اند.
از جمله پستانداران این منطقه میتوان به کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، کفتار، خرس قهوه ای، رودک عسل خوار و بسیاری دیگر از گونه های ارزشمند حیات وحش اشاره نمود.
در میان گونه های یاد شده، قوچ و میش، جبیر، خرس قهوه ای، پلنگ و کاراکال بعنوان گونه های حمایت شده مطابق با قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست ایران بوده و در اولویت برنامه های حفاظتی منطقه قرار دارند.
از پرندگان منطقه مجموعا 65 گونه متعلق به 28 خانواده شناسایی شده که در سطح ملی و بین المللی این ناحیه 11 گونه هستند و از جمله آنها می توان هوبره، کبک، تیهو، باقرقره شکم سیاه، زاغ بورعقاب طلایی و دلیجه را نام برد.
همچنین تاکنون 17 گونه خزنده از جمله افعی گرزه، تیرمار، مارجعفری، مارگورخری، ، لاکپشت مهمیزدار، بزمجه بیابانی و دیگر خزندگان در منطقه شناسایی شده که در این میان لاک پشت مهمیزدار و بزمجه بیابانی در اولویت حفاظتی قرار دارند.
از موارد قابل ذکر در خصوص پناهگاه حیات وحش بوروئیه، وجود غارهای متعدد در منطقه است که یکی از اشکال مهم و تاثیرگذار پناهگاه در ارتقاء مطلوبیت زیستگاه برای برخی از گونه های حیات وحش بویژه کفتار و خفاش ها است.
هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله 240 کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.
7534/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.