« مجتبی آغاز» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معمولاً 12 ماه پس از کاشت درخت اولین محصول آن به دست می‌آید که هر گل بعد از 145 تا 165 روز بعد از گرده‌افشانی به میوه کال و سپس رسیده تبدیل می‌شود.
وی متوسط عملکرد این محصول در محیط‌های باز کشور را حدود 3.6 تن در هر هکتار و سطح زیر کشت آن را حدود سه هکتار ذکر کرد.
آغاز تصریح کرد: در هر هزار مترمربع فضای گلخانه 350 درخت و هر درخت 20 تا 100 محصول می‌دهد که وزن هر میوه 250 تا 500 گرم است.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی خاتم میوه پاپایا منبعی قوی از آنتی‌اکسیدان است که در پیشگیری برخی بیماری ها موثر است.
پاپایا یا خربزه درختی ویترین میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیاست و گیاه علفی ، همیشه‌سبز، که به‌صورت یک تنه با چوبی نرم به ارتفاع یک تا 10 متر رشد می کند این گیاه و ممکن است تا 20 سال باقی بماند.
درخت یادشده دارای ریشه‌سطحی، ساقه ساده، کلفت و اسفنجی بوده و بدون انشعاب است قطر ساقه آن ممکن است به 30 تا 35 سانتی‌متر برسد.
پاپایا میوه‌ای است که در تمام فصول یافت می‌شود و طعمی شیرین و بافتی کره مانند دارد و گلابی‌شکل حدود 15 تا 20 سانتی‌متر طول دارد و گوشت آن به رنگ نارنجی متمایل به‌صورت یا زرد است.
این میوه فواید بسیار زیادی برای پوست و مو دارد و نه‌تنها خود میوه که سایر قسمت‌های آن نیز سرشار از خاصیت است ، آنزیم پاپایا که papain نام دارد برای هضم پروتئین بسیار مفید است.
شهرستان خاتم قطب تولید پسته و انگور استان یزد است و محصول عمده آن جو، گندم و ذرت، زردآلو، به،انار، انگور، آلوچه است.
هرات مرکز شهرستان 40 هزارنفری خاتم در فاصله 240 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7534/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.