اشرف تقدیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آنها از رقابت ها در سطح استانی، ملی یا جهانی استقبال می‌کنند و برای اعتلای نام و موفقیت شهر یا روستای خود تلاش دارند.
وی اضافه کرد: به این موارد می ‌توان دسترسی خوب کودکان و نوجوانان را به رسانه ‌های جدید و خستگی از برنامه ‌های تکراری نظام مدرسه‌ای اشاره کرد.
تقدیری اظهار داشت: با وجود نظریه هایی که آنها را اسیر تکنولوژی معرفی می‌کنند، کنجکاوی‌ و جست‌ و جو برای خواندن و یافتن تجربه ‌ها و معناهای جدید، هنوز همچنان زنده است.
مسئول فرهنگی و روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی اردکان گفت: جام باشگاه های کتابخوانی با هدف افزایش سرانه مطالعه در قشر کودک و نوجوان و تشویق به مطالعه گروهی در 2 سال اخیر در برخی شهرهای کشور برگزار شد، و اولین بار است که در این شهرستان اجرا می شود.
وی در ادامه با بیان فعالیت کارگاه آموزشی جام باشگاه های کتابخوانی در اردکان گفت: 80 نفر در 2 دوره کارگاه آموزشی شرکت کرده و آموزش دیدند .
تقدیری افزود: جام باشگاه‌های کتابخوانی عنوان طرحی پیشرو برای راه‌ اندازی و فعال کردن باشگاه‌ های کتابخوانی کودک و نوجوان است و حاصل مشاهده فعالیت این قشر و رسیدن به شناختی از روش‌ها و علایق فردی و اجتماعی آنان است.
مربی کارگاه آموزشی جام باشگاه های کتابخوانی اردکان ادامه داد: این طرح از آن جهت پویا خوانده می‌شود که علاوه بر ارائه راه حل در خصوص ارتباط با مخاطب و استفاده از زیرساخت‌ موجود می‌تواند در هر شرایط جغرافیایی و بسته به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجرایی ، دوباره طراحی و اجرا گذاشته شود.
تقدیری تصریح کرد:‌ طرح اولیه ایده در یک مدرسه اجرا شد که به پیشنهاد علی‌اصغر سیدآبادی ، از بچه‌ها خواسته شد هر کتابی که دوست دارند را مطالعه کنند و در گروه‌های کوچک به نقد و بررسی آن بپردازند.
وی یادآور شد:‌ در نهایت هر گروه بهترین کتاب را انتخاب کردند و بر اساس استدلال‌هایی که مطرح کردند و اجراهایی که از متن کتاب داشتند، در مدرسه به رقابت ‌پرداختند و در نهایت بهترین باشگاه و بهترین کتاب معرفی ‌شد.
مسئول روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی اردکان ادامه داد: استقبال بچه‌ها از این طرح باعث شد که بعدها این ایده توسط گروهی از نویسندگان کودک و نوجوان به نحوی توسعه یابد که با یک برنامه مشخص و حداقلی، بتواند به صورت ملی و در میان شهرهای مختلف برگزار شود.
تقدیری تصریح کرد: در مرحله اول اجرای جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در 16 شهر از جمله اصفهان، اهواز، بوشهر، خورموج، دزفول، رامهرمز، رشت، سبزوار، شهرکرد، شیراز، گنبدکاووس، نیشابور ، یزد و ... برگزار شد که در این شهرها 2 هزار و 180 باشگاه کتابخوانی تشکیل شد که در مجموع بیش از 24 هزار عضو دارد.
وی با بیان اینکه در مرحله دوم، تمهیدات اجرا برای برگزاری جام باشگاه‌ها در 80 شهر آماده شد، افزود: در این مرحله، از برخی روستاهای فعال در ترویج کتابخوانی دعوت به مشارکت شد، که در این مرحله چهار هزار و 452 باشگاه‌ در شهرها و 102 باشگاه در روستاها تشکیل شد، تعداد اعضا در این دوره به بیش از 50 هزار کودک و نوجوان رسید.
مربی کارگاه آموزشی جام باشگاه های کتابخوانی اردکان از نیروهای خلاق، اماکن فرهنگی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، کتابخانه‌ها، مدارس و نظام آموزش و پرورش، کتاب ‌فروشی‌ها، دستگاه‌های اداری فعال در زمینه‌های فرهنگی، نهادهای مردمی، بخش خصوصی، و نهادهای خیریه از جمله این زیرساخت ها یاد کرد .
تقدیری در مورد فرآیند ثبت نام هم یادآور شد: این کار بسیار ساده و کافی است، مربیان اعضای باشگاه خود را به همراه کد ملی آنها معرفی کنند.
مسئول فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی اردکان تصریح کرد: هدف اصلی از برگزاری این باشگاه‌‌ها، کتابخوانی گروهی کودکان و نوجوانان است، گرچه اهداف دیگری را هم دنبال می‌ کند، از جمله آشنایی آنها با محیط کتاب ‌فروشی، انتخاب و خرید کتاب مطالعه و بحث درباره کتاب چرخش کتاب در میان همسالان، هر عضو باشگاه کتابی که خریده را به اعضای دیگر داده تا آنها هم مطالعه کنند.
وی یادآور شد:‌ ارزیابی کتاب بر اساس نظر شخصی و دفاع از نظر خود در جمع همسالان بحث و بررسی پیرامون کتاب‌ها و انتخاب یک کتاب به عنوان اثر برگزیده باشگاه در فضای بحث و گفت‌ و گوی میان همسالان، نگارش نامه به نویسنده مورد نظر خود و تهیه یک قطعه فیلم یک دقیقه با موضوع کتاب از دیگر اهداف است.
مربی کارگاه آموزشی جام باشگاه های کتابخوانی اردکان گفت: در مرحله بعد، باشگاه‌های شهرستان در رقابت داخلی بهترین باشگاه، بهترین کتاب خوانده شده ، بهترین فیلم ساخته شده و بهترین نامه نوشته شده شهرستان را برای شرکت در رقابت‌ کشوری انتخاب می‌کند.
تقدیری افزود: به همین ترتیب در مرحله کشوری هم بهترین کتاب، نامه، فیلم و باشگاه معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: در اردکان ، اداره کتابخانه های عمومی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به برگزاری 2 دوره آموزشی جام باشگاه های کتابخوانی کودکان و نوجوانان در این منطقه کرد.
مسئول روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی اردکان اظهار داشت: در این کارگاه آموزشی جمعی از معلمان مدارس،‌ مربیان مهدکودک ها و پیش دبستانی ها،‌ کتابداران و اعضای کانون های فرهنگی مساجد حضور داشتند که با نحوه ایجاد باشگاه های کتابخوانی، عضو گیری و فعالیت در این زمینه وادبیات کودک و نوجوان آشنا شدند.
به گفته خانم تقدیری یک کارگاه آموزشی دیگر در اوایل مهر ماه سال 1397 برگزار خواهد شد که 60 نفر از معلمان اردکان در آن شرکت خواهند کرد .
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.