رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان مسئولان اتحادیه‌ها و انجمن‌های زنجیره‌های مرغ را مورد خطاب قرار داد و بر رعایت مایحتاج عمومی مردم تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از رشت، فرهاد دلق‌پوش دبیرکارگروه تنظیم بازار استان گیلان در جلسه امروز کارگروه تنظیم بازار در سالن جلسات استانداری، اظهار داشت: در شرایط کنونی نیازمند همراهی و همدلی همه دستگاه‌های استان برای جلوگیری از صدمات بیشتر به قشر آسیب پذیر جامعه هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه حق‌الناس از همه حقوق بالاتر است از همه کاسبان و بازاریان ‌درخواست کرد که با رعایت انصاف و وجدان که نشانگر رشد و تعالی انسانی است، نگاه ویژه‌ای به بازار داشته باشند.

وی افزود: براساس مصوبه هیئت دولت، تنها مرجع قیمت‌گذاری سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و هر گونه افزایش قیمت مغایر با قانون و به منزله خدشه دار کردن حقوق شهروندی و عدم رعایت حق الناس است.

دلق‌پوش مسئولان اتحادیه‌ها و انجمن‌های زنجیره‌های مرغ را مورد خطاب قرار داد و بر رعایت مایحتاج عمومی مردم تاکید کرد و گفت: ما در تامین و عرضه محصولات مصرفی مردم تکلیف ویژه داریم و اهتمام به تامین و عرضه مناسب اقلام اساسی نظیر غذا و دارو از اهم وظایف تنظیم بازار استان می باشد.

وی تصریح کرد: لازم است به نحوی فعالیت کنیم که برای سایر استان‌ها الگو باشیم و منفعت طلبی‌ها و شخصی‌نگری‌ها نباید بر روند تعادل و تنظیم بازار اثر بگذارد و به اعتقاد و شعور اجتماعی خود پایبند باشیم و بدانیم که در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر مشکلی به وجود آید همگی دچار تبعات آن خواهیم شد.

وی افزود: تصمیمات یک‌طرفه در حوزه بازار به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست به ویژه در بحث تولید و توزیع مرغ، بی نظمی و خلل باعث خسران به تولید کننده، عرضه کننده و مردم می‌شود اساساً با توجه به اینکه تولید مرغ در استان گیلان، تقریبا ۵۰ درصد بیش از نیاز مصرفی استان است به هیچ وجه گرانی بی ضابطه آن توجیه ندارد.

دبیر کارگروه تنظیم بازار هشدار داد: ما میتوانیم بر اساس قانون، خروجی‌های استان را ببندیم و با استفاده از گشت‌های مشترک و با مساعدت نیروهای دست اندرکار از خروج مرغ تولیدی استان جلوگیری نموده و مرغ منجمد را همزمان در بازار توزیع نماییم آن وقت، قطعاً تولید کنندگان و عرضه کنندگان هردو متضرر خواهند شد، لذا ما را مجبور به برخورد این چنینی و تعزیری نکنید ومنافع مصرف کنندگان استان را نیز در نظر بگیرید.

وی در ادامه اظهار داشت: به هیچ وجه راضی به ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان استان گیلان نیستم ولی آنچه برای ما مهم است تامین و عرضه عادلانه مرغ در گیلان است و به شرط تامین نیاز مردم گیلان، مازاد و اضافه بر تولید نیاز مردم می تواند در سایر استان‌ها توزیع و عرضه شود و دامپزشکی نیز بر این قضیه باید نظارت جدی داشته باشد.

گیاهی رئیس اتحادیه تعاونی مرغداران نیز در خلال جلسه به ارائه گزارشی در این زمینه پرداخت و اذعان کرد: آنچه در مورد ظرفیت تولید اعلام می شود و دو برابر آن را گاهاً در گیلان تولید می‌کنیم و توانایی و ظرفیت بیشتر از آن را داریم ولی لازم است در ارائه نهادهای دامی در چرخه تولید که تاثیر مثبتی دارد حمایت و مساعدت شود تا قیمت تمام شده مرغ نیز کاهش یابد.

دلق پوش در پایان کارگروه، مسئولین اتحادیه تعاونی مرغداران و انجمن صنفی مرغ فروشان را مخاطب قرار داد و گفت: آنالیز قیمت ها باید علمی و واقعی باشد و باید قیمت تمام شده مرغ مشخصاً استخراج و اعلام شود و نباید متأثر از مسائل جانبی، دلالی و فضای روانی بازار باشد و اساس کار براین باشد که تا حدممکن با نازلترین قیمت به دست مصرف کننده نهایی برسد.

لازم به ذکر است، ایران هفتمین کشور تولید مرغ در دنیا است که پس از صنعت‌خودرو و قطعات یدکی در کشور صنعت مهر دومین صنعت است و مصرف سرانه مرغ در ایران از ابتدای انقلاب از دو کیلو به ۲۴ کیلو رسیده است.

همچنین در استان گیلان ۸۲۰ واحد مرغداری وجود دارد که روزانه ۴۵۰ تن لاشه مرغ تولید می کنند که به صورت میانگین ۳۶۰ تن به صورت خالص به بازار کشور عرضه می شود که حسب بررسی ، نیاز واقعی مصرفی بازار استان گیلان حداکثر در شرایط وجود گردشگران، ۲۰۰ تن است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.