شهرها برای توسعه، پیشرفت و عمران و آبادانی به شهردارانی متخصص، باتجربه، کارآزموده و داشتن روحیه تعامل و همکاری نیازمندند که اعضای شورا به جهت انتخاب شهردار به صورت مستقیم از سوی آنها، بایستی به این ویژگی ها توجه کنند.
شهرداری، سازمان محلی است که طبق اصل عدم تمرکز اداری و به‌ منظور اداره امور محلی از قبیل عمران و آبادی، بهداشت شهر و رفاه ساکنان آن شهر، تاسیس شده است؛ اجرای تصمیات شورای شهر به عهده اداره شهرداری است که در راس آن شهردار قرار دارد، شهردار به نوعی مجری تصمیمات شورای شهر است و به ‌وسیله اعضای شورا انتخاب و در صورت تشکیل نشدن شورا، توسط وزیر کشور انتخاب می شود.
انتخاب شهردار و معرفی او به وزیر کشور و همچنین عزل شهردار از اختیارات شورای شهر است، شهردار در مقابل شورای شهر مسئول و جوابگوی عملیات اداره شهرداری است و شورای شهر در صورت تخلف یا قصور از وظایف، شهردار را برکنار می‌ کند.
شهرداری در سه سطح شامل خدمات به مردم، حفظ و توسعه فضای سبز و در سطح فرهنگ با مردم در ارتباط است، جدای از این سطوح شهرداری باید به سه مؤلفه مبارزه با فساد در سیستم شهرداری و بافت مدیران شهری، ارتقاء سطح علمی اداره شهر و همکاری با سایر دستگاه ها توجه داشته باشد، بنابراین شهر شهردار می خواهد.
رشت از نخستین شهرهای ایران است که در آن شهرداری تاسیس شد؛ حاج میرزا خلیل آقا نخستین رئیس انجمن بلدیه رشت بود و پس از انتخاباتی در روز دهم بهمن ماه 1286، این انجمن تاسیس شد.
رشت معروف به اولین هاست و به عنوان مرکز استان گیلان حدود 700 هزار نفر جمعیت ثابت دارد که به طور متوسط ، این تعداد در طول روز به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر می رسد اما همواره از داشتن یک شهردار ثابت محروم بوده و میانگین فعالیت کاری شهرداران این کلانشهر، هفت ماه است.
مسعود نصرتی قزوینی نژاد آخرین شهردار کلانشهر رشت که با انتخاب اعضای شورای دوره پنجم، با شعار 'رشت به سوی شکوفایی' به عنوان شصت و پنجمین شهردار سکان مدیریت شهری رشت را به دست گرفته بود، پس از 10 ماه، استعفایش را به رئیس شورا تقدیم کرد. اگر چه بعد از قبول استعفای نصرتی از سوی اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت، علی بهارمست به عنوان سرپرست شهرداری رشت با 11 رای اعضای شورا انتخاب شده اما شهر، شهردار می خواهد نه سرپرست.
اکنون وقت آن رسیده که اعضای شورای اسلامی رشت جدی تر برای انتخاب شهردار برای این کلانشهر ورود کنند و با خرد جمعی، همدلی، انسجام و با بررسی سوابق گزینه ها سکان مدیریت شهری رشت را به فردی توانمند و باتجربه در عرصه مدیریت شهری بسپارند، این مهم خواسته شهروندان رشت است.
7286 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.