حبیب جهانساز روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای برداشت برگ سبز چای تاکنون، 83 هزار و 360تن برگ سبز چای به ارزش اقتصادی 173میلیارد تومان از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، 2 درصد از نظر وزنی کاهش نشان می دهد .
وی خاطرنشان کرد: از این مقدار 45 هزار و 523 تن با 55درصد برگ سبز درجه 2 و 37 هزار و 837تن با 45درصد برگ سبز درجه یک است .
به گفته جهانساز، از این میزان برگ سبز تحویلی به کارخانه های چایسازی 18هزار و 758تن چای خشک با کیفیت تولید و به بازار مصرف عرضه شده است.
رئیس سازمان چای تصریح کرد: تاکنون 115میلیارد و 590میلیون تومان بابت بهای برگ سبز چای به چایکاران پرداخت شده که این پرداختی معادل 67درصد کل مبلغ بهای برگ سبز تحویلی چایکاران است و از این میزان قدرالسهم پرداختی دولت 67درصد معادل 68میلیارد تومان است.
وی تصریح کرد: کارخانه های چایسازی نیز از 71میلیارد و 800میلیون تومان قدرالسهم خود بابت بهای برگ سبز چای، 45میلیارد و 600میلیون تومان شامل 64درصد را پرداخت کرده اند.
وی به شمار کارخانه های چایسازی فعال در تحویل چای اشاره کرد و گفت: از 151 کارخانه طرف قرارداد با سازمان چای، هم اکنون 96 کارخانه در امر تحویل برگ سبز فعال هستند.
حدود 50هزار خانوار کشاورز چایکار در تولید برگ سبز فعالیت دارند و یکصد هزار خانوار زندگی و درآمدشان از راه چایکاری تامین می شود.
در استان های گیلان و مازندران ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای وجود دارد که ۹۰ درصد این باغ ها در گیلان واقع است.
برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود هم اکنون چایکاران در حال برداشت برگ سبز تابستانه هستند.
لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای کشور در این شهرستان مستقر است.
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.