رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: لازمه احیای صنعت ابریشم در گیلان، تقویت کشت صنعتی و پیله ابریشم است.

به گزارش ایلنا از لنگرود، فرهاد دلق پوش در حاشیه بازدید از شرکت صنایع ابریشم شرق گیلان واقع در چمخاله لنگرود گفت: شکاف در زنجیره تامین مواد اولیه تولید ابریشم، باعث صدمات شدید به این صنعت در استان گیلان شده است.

وی با بیان اینکه تقویت کشت صنعتی و پیله ابریشم، لازمه احیای صنعت ابریشم در گیلان است، افزود: تولید پیله و نخ ابریشم و سایر محصولات صنعتی به هم پیوسته و زنجیره‌وار است و عدم حمایت و برنامه‌ریزی از کشت صنعتی آن باعث ضربه و خلل در زنجیره تامین و تولید ابریشم می‌شود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت گیلان خاطرنشان کرد: ظرفیت لازم برای تولید انبوه نخ ابریشم و محصولات وابسته به آن در گیلان علی‌رغم کارخانه‌های مستعمل وجود دارد ولی به‌دلیل مشکلات بخش کشاورزی و از بین رفتن باغ‌های درخت توت، تولید پیله کرم ابریشم با صدمات جدی روبرو شده است.

دلق‌پوش از کاهش شدید توانایی تامین نیاز مواد اولیه کارخانه‌های مرتبط صنعت ابریشم در استان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به کاربرد‌های مختلف نخ ابریشم میزان سالانه مصرفی کشور ۷۰۰ تن است که تولید کارخانه‌های فعلی می‌تواند فقط بخش اندکی از آن را تامین کند و مابقی آن از طریق واردات تامین می‌شود.

وی وضع فعلی صنعت ابریشم استان را نیازمند سیاست‌گذاری جدید برای احیای مجدد آن دانست و تصریح کرد: ساماندهی و برنامه‌ریزی همه‌جانبه و اصولی از مرحله کشاورزی و صنعتی تا مرحله تجاری‌سازی ابریشم گیلان و تامین نقدینگی این صنعت باعث تحول و ارتقاء آن در گیلان خواهد شد و نباید از ظرفیت کشت صنعتی برای رشد صنایع تبدیلی کشاورزی در استان فارغ شد.

هم اکنون شرکت صنایع ابریشم شرق گیلان با ظرفیت تولید ۶۰ تن نخ تک لا به علت کمبود مواد اولیه در استان با نیمی از ظرفیت در حال فعالیت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.