به گزارش خبرنگار ایرنا کاظم لطفی روز دوشنبه در نشست خبری با اهالی رسانه استان بیان داشت: باید تا پایان فروردین ماه از آورد سد سفیدرود یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب ذخیره می داشتیم که به دلیل آبگیری سدهای بالا دست و کاهش بارندگی، با 40 درصد کاهش مواجه شده ایم.
وی ادامه داد: در تعامل با استان‌های مشترک حوزه آبریز در نهایت 950 میلیون متر مکعب آب تا هشتم اردیبهشت ماه امسال (اولین روز رهاسازی آب) ذخیره داشتیم که نسبت به سال گذشته، یکصد میلیون متر مکعب کاهش داشت.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ، ورودی آب نیز در مقطعی بسیار کاهش داشت که با بارندگی اردیبهشت ماه، ترمیم شد و اکنون در وضعیت پایداری هستیم و تا پنجم مرداد، کانال ها آبگذاری می شوند و مشکلی وجود ندارد.
وی گفت: از آذرماه سال گذشته 130 پروژه در قالب 35 میلیارد تومان را عملیاتی کردیم تا توانستیم کمبود آب را به گونه ای مدیریت کنیم که با مشکل مواجه نشویم البته برخی از شهرستان ها مثل لنگرود، رضوانشهر، تالش و صومعه سرا مشکلات کوچکی داشتند که برطرف شد.
به گفته لطفی، تا امروز 800 میلیون متر مکعب آب از سد رهاسازی کرده ایم و تا پنجم مرداد که پایان سال زراعی تلقی می شود، 400 میلیون مترمکعب دیگر رهاسازی می کنیم و با حدود یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آب، پرونده آبیاری شالیزارها طی سال جاری بسته می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان افزود: 138 هزار هکتار شالیزار استان، حدود 2 میلیارد و 850 مترمکعب آب نیاز دارد که یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آن از رودخانه سفیدرود تامین شد و کمبود نسبت به سال گذشته را در جلگه با فعال کردن همه ایستگاه‌های پمپاژ باز چرخانی و بازیافتی آب تامین کردیم.
وی یاد آور شد: علاوه بر بازچرخانی آب، از آب سایر منابع مثل استخرها و آبگیرها نیز استفاده شد تا توانستیم به 2 میلیارد و 850 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز برسیم که موفق هم شدیم.
لطفی در مورد منابع آبی استان نیز گفت: در حال حاضر 2 سد شهربیجار و سفیدرود منبع اصلی تامین کننده آب استان هستند؛ سد شهربیجار برای تامین آب شرب 70 درصد جمعیت استان و سد سفیدرود به عنوان سد کشاورزی و کمکی آب شرب در نظر گرفته شده است.
وی افزود: چهار سد دیگر نیز در دست ساخت داریم؛ سدهای پلرود با 63 درصد پیشرفت فیزیکی و ظرفیت 204 میلیون متر مکعب، شفارود با 38 درصد پیشرفت و 134 میلیون متر مکعب، دیورش با 20 درصد پیشرفت و 15 میلیون ظرفیت و سد لاسک که هنوز عملیات آن شروع نشده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان خاطرنشان کرد: با این چهار سد و 2 سد سفیدرود و شهربیجار، پرونده ساخت سدهای بزرگ در استان بسته می شود ضمن اینکه بنا داریم از 2.5 میلیارد متر مکعب آبی که سالانه بدون بهره برداری وارد دریا می شود، یک میلیارد مترمکعب را ساماندهی کنیم.
لطفی همچنین گفت: 11 سد لاستیکی در دست ساخت داریم که یکی از آنها به بهره برداری رسیده و مابقی نیز در دست انجام است و علاوه بر این، 14 سد کوتاه و 10 سد لاستیکی دیگر نیاز داریم تا به پایداری کامل منابع آبی برسیم.
مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان یادآور شد: در مجموع برای تثبیت بلندمدت منابع آبی استان، 44 سد کوتاه، بلند و لاستیکی خواهیم داشت که در حال حاضر 35 درصد آب در بخش سفیدرود تلفات داریم و تلاش می کنیم با تجهیز و بهبود کانال ها و مسیرهای آبرسانی، آن را اصلاح کنیم.
وی افزود: برای اجرای 25 پروژه در قالب 13 طرح ملی تاکنون هشت هزار و 920 میلیارد ریال هزینه کرده ایم و برای تکمیل آنها تا پایان برنامه ششم، به 23 هزار و 500 میلیارد ریال دیگر نیاز داریم.
لطفی در بخش دیگری از سخنانش درباره آلودگی آب سد شهر بیجار گفت: نشت گازوییل به آب آشامیدنی سرایت نکرده و اکنون مشکل به طور کامل برطرف شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان افزود: آمادگی داریم تالاب عینک رشت را برای پروژه های فرهنگی و گردشگری به سرمایه گذار یا شهرداری واگذار کنیم.
6070/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.