جلال ملاجعفری روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: اولین خوشه های برنج از نوع هاشمی در مزرعه یک هکتاری کشاورزی به نام آقاجانی در روستای شکاکم به دانه رسیده و این کشاورز، 22 فروردین ماه سال جاری اقدام به نشاکاری کرده بود.
وی خاطرنشان کرد: امسال وضعیت آبیاری و شرایط جوی منطقه برای رشد برنج مطلوب است و برنج در شالیزارهای لاهیجان رویش خوبی دارد و پیش بینی می کنیم که شالیکاران محصول خوبی برداشت کنند.
به گفته ملاجعفری، امسال هشت هزار و یکصد هکتار از 23 هزار و 816 هکتار اراضی شالیزاری لاهیجان با ماشین نشاکاری شده که این مقدار طی سال گذشته چهار هزار و 900هکتار بود.
وی با اشاره به اینکه امسال حدود یکصد تن بذر اصلاح شده بین شالیکاران لاهیجان توزیع شده، گفت: انواع رقم های محلی هاشمی ، علی کاظمی ، جمشیدجو ، حسن سرا و گیلانه محصول برنج شهرستان لاهیجان را تشکیل می دهند.
حدود 22 هزار هکتار از اراضی شالیزاری لاهیجان از طریق شبکه های آبیاری سد سفیدرود و به صورت تلفیقی (آب بندان ها) استفاده می کنند. سالانه در این شهرستان بیش از یکصد هزار تن شلتوک و نزدیک به 70 هزار تن برنج سفید تولید می شود و حدود 28 هزار خانوار بهره بردار در لاهیجان در بخش شالیکاری اشتغال دارند.
شهرستان لاهیجان با 2 بخش مرکزی و رودبنه در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
6029 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.