بهرام پورضرب عصر یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در این طرح 60 جایگاه نگهداری دام و احشام در 20 روستای آستارا سم پاشی می شود و این کار تا اواسط تیرماه سال جاری طول خواهد کشید.
وی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشورهایی نظیر عراق، پاکستان، قزاقستان و تعدادی از استان های ایران مشاهده شده و ویروس آن به وسیله کنه دام منتقل می شود و دامداران، کارکنان کشتارگاه ها , دامپزشکان در معرض خطر آن هستند.
وی اظهار کرد: بر اساس پایش های کارکنان شبکه دامپزشکی آستارا، تاکنون کانونی از بیماری تب کریمه کنگو در این شهرستان مشاهده نشده است.
پورضرب بیان کرد: تشخیص این بیماری در دام به دلیل نبود علائم مشخص مشکل است و در انسان در یک دوره هفت روزه درد عضلانی، سوزش چشم و حساسیت به نور و لکه های قرمز یا بنفش در روی پوست را سبب شده و در 15 تا 70 درصد موارد، منجر به مرگ می شود.
او یادآور شد: شهروندان برای در امان ماندن از ابتلا به این بیماری، گوشت گرم نخورند یا قبل از مصرف حداقل 24 ساعت در یخچال نگه دارند و به تاریخ تولید و مصرف محصولات دامی توجه و از خرید و مصرف فرآورده های خام دامی بدون مهر دامپزشکی و برچسب معتبر و گوشت چرخ کرده در بسته بندی های متفرقه خودداری کنند.
آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در 2 بخش و 62 روستا در غرب استان گیلان واقع شده و دامداران این شهرستان 18 هزار و 500 راس گاو و گوساله و 16 هزار راس گوسفند و بز را به روش های سنتی و نیمه سنتی نگهداری می کنند.
7105 / 7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.