به گزارش خبرنگار ایرنا محمد راستاد عصر شنبه در حاشیه بهره برداری از شناورهای ساخت متخصصان داخلی در بندرانزلی اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به ظرفیت های موجود در این بنادر به دنبال آن است که علاوه بر تخلیه کالاهای وارداتی، سهم زیادی از این ظرفیت را به جذب کالاهای ترانزیتی و صادراتی اختصاص دهد و این موضوع به عنوان یک هدف راهبردی در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به فراهم سازی شرایط حمایتی و تخفیف های قابل توجه در راستای تشویق صادرکنندگان برای صادرات کالاهای خود از طریق بنادر کشور به هدف کشورهای CIS افزود: ایجاد حلقه اتصالی بین بنادر شمالی و جنوبی کشور و خصوصاً با راه اندازی بندر چابهار به عنوان حلقه ترانزیتی محور شرق، می توان روند مناسبی برای ترانزیت این کالاها انجام داد .
راستاد با تاکید بر ضرورت اتصال استان گیلان و بندرانزلی به راه آهن تصریح کرد: حمل و نقل ترکیبی علاوه بر مزیت بسیار مهم چند وجهی برای بندرانزلی ، شرایط بهتری را برای حضور سرمایه گذاران در بنادر شمالی کشور فراهم می سازد .
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و منطقه آزاد انزلی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بندر کاسپین با سرمایه گذاری منطقه آزاد انجام شده، باید شرایط همکاری با بندر موجود در انزلی و کاسپین و نحوه تعامل بین سازمان بنادر و منطقه آزاد انزلی در تفکیک و نحوه انجام کار مشخص می شد.
راستاد افزود: انتظار می رود با ایجاد هم افزایی بین بنادرکاسپین و انزلی، به هدف نهایی و راهبردی ما که رشد میزان فعالیت بنادر شمال کشور است، نائل شویم.
وی در ادامه به شروع عملیات اجرایی و بهره برداری از تعدادی از پروژه های بندری و دریایی در گیلان اشاره و اظهار کرد: علاوه بر بهره برداری از 2 فروند شناور تخصصی ساخت متخصصان داخلی در سال حمایت از کالای ایرانی در بندرانزلی، عملیات اجرایی پایانه غلات نیز در بندر آستارا با حدود 18 میلیون یورو سرمایه گذاری بخش خصوصی و همچنین بهره برداری از 2 فروند شناور لایروب و یدک کش با 10 میلیون یورو سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری رسید که می تواند کمک قابل توجهی به بهبود فعالیت های بندری و دریایی در بندرآستارا کند.
راستاد در خصوص شناورهای بهره برداری شده در بندرانزلی اضافه کرد: یکی از این شناورها کاربری پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی دارد و از شناورهای تخصصی بسیار مدرن و مجهز برای مقابله با آلودگی دریا بوده و علاوه بر مخزن نگهداری آلاینده های جمع آوری شده از سطح دریا، مجهز به بوم برای محصور کردن لکه های نفتی و در نهایت قابلیت جمع آوری لکه های نفتی از سطح آب را دارد.
وی افزود: با توجه به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون های بین المللی مرتبط با محیط زیست دریایی و همچنین حساسیت محیط زیست دریایی در سطح بین الملل، تجهیزات بهره برداری شده در انزلی در راستای این کنوانسیون ها بسیارموثر است .
راستاد به بهره برداری از شناور چند منظوره دریابندر 6 اشاره و بیان کرد: این شناور علاوه بر کمک به پهلو گیری و جدا سازی شناور ها از بندرگاه، می تواند کمک خوبی در جهت جابجایی و کمک رسانی به انتقال تجهیزات کمک ناوبری برای کشتی ها در انزلی باشد.
به گزارش ایرنا شناور دریابندر6 به طول 16 متر، عرض شش متر و ارتفاع 4.3 متر و مساحت عرشه 50 متر مربع در مدت شش ماه و با استفاده از توان علمی جوانان ایرانی و با سرمایه گذاری بخش خصوصی ساخته شد. همچنین در این مراسم یک فروند شناور با نام پاک‌بوم با کاربری جمع‌آوری‌ آلودگی‌های سطح دریا ازجمله لکه‌های نفتی به بهره برداری رسید که این شناور نیز دارای شش مخزن 10 تنی برای نگهداری ضایعات دریایی است.
بندرانزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است.
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.