داریوش البرزی مسئول روابط عمومی آب منطقه ای گیلان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: از صبح امروز دریچه های سد سفید رود با میزان خروجی 150 متر مکعب بر ثانیه باز شده است.
وی با اعلام اینکه هم اکنون میزان ذخیره آب در پشت سد سفیدرود به 940 میلیون متر مکعب رسیده، گفت: با توجه به اینکه شخم اولیه و خزانه گیری از سوی شالیکاران گیلان به حد قابل قبول رسیده و کشاورزان همکاری چشمگیری با مدیریت آب استان در آماده سازی مزارع خود داشته و هم اکنون آماده نشاء هستند، رها سازی آب سد نیز آغاز شده است.
البرزی افزود: آب گذاری کانال های کشاورزی استان به صورت پیوسته تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد و در این مدت شالیکاران باید با نهایت صرفه جویی تلاش کنند طبق تقویم کشاورزی کارهای کاشت برنج را به سر انجام برسانند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر میزان ذخیره آب پشت سد سفیدرود نسبت به سال گذشته 110 میلیون متر مکعب کاهش و میزان آورد رودخانه های استان از جمله رودخانه سفیدرود نسبت به سال گذشته حدود یک سوم کاهش دارد که با این وضعیت ناچار هستیم نهایت صرفه جویی را در مصرف آب اعمال کنیم.
وی افزود : شالیکاران باید در نهایت تا پایان اردیبهشت ماه جاری کار نشاء مزارع برنج خود را به اتمام برسانند زیرا از اول خردادماه پیوستگی آب کانال های آبرسانی قطع شده و آب به صورت نوبت بندی رها می شود.
البرزی به کشاورزان شالیکار استان اطمینان داد در صورت رعایت توصیه های کارشناسی و صرفه جویی سال زراعی جاری نیز همانند سال های گذشته بدون تنش آبی سپری شود.
گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که از این میزان 180 هزار هکتار آن از طریق کانال های آبرسانی از آب سفیدرود آبیاری می شوند و بقیه نیز از آب بندان ها و رودخانه های داخلی استان استفاده می کنند.
برای انجام کشت برنج در استان گیلان ابتدا 2 مرحله شخم ( زمستانه و بهاره ) از ابتدای دی ماه در زمین های شالیزاری تا اواخر فروردین ماه انجام می شود .
شخم زمستانه اولین گام کشت برنج است چراکه افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی آفت‌های برنج و غنی‌سازی خاک از جمله مزایای آن است. شخم زمستانه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به‌خصوص کرم ساقه خوار برنج می‌شود و علاوه بر این، سبب ذخیره رطوبت، افزایش محصول، استفاده بهینه از نزولات جوی و سلامت محصول خواهد شد.
پس از انجام 2 مرحله شخم عملیات خزانه گیری از فروردین ماه آغاز می شود و از پنجم تا هفتم اردیبهشت ماه به بعد نیز زمان انتقال نشاء برنج به زمین های آب تخت شده است. از این مرحله تا نیمه دوم تیرماه نیز زمان داشت برنج است و از این زمان تا نیمه شهریورماه ، کار برداشت محصول برنج انجام می شود.
هرساله از شالیزار های استان گیلان 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.
6070/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.