گودرز خردادپور روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وارد آمدن خسارت به 30 درصد محصول بهاره برگ سبز چای در فروردین ماه بر اثر سرما افزود: چین اول برگ سبز چای 45 درصد محصول بهاره را تشکیل می دهد که براساس برآورد کارشناسان، به دلیل سرما خسارت دیده است.
وی خاطرنشان کرد: جبران خسارت به شرایط جوی فصل برداشت برگ سبز چای بستگی دارد و ممکن است بر اساس شرایط جوی که در طول فصل برداشت پیش می آید، جبران شود.
خردادپور این خسارت را ناشی از یخ زدگی سلول گیاه و ترکیدگی آن بر اثر تابش آفتاب ذکر و اضافه کرد: امسال تمامی باغات چای از طریق صندوق حمایت از صنعت چای تحت پوشش بیمه فراگیر قرار گرفته اند که در پایان دوره بهره برداری، خسارت چایکاران پرداخت خواهد شد.
امیر جانبازی فرماندار لاهیجان نیز در این رابطه اعلام کرد: برگ سبز حدود 550 هکتار از باغ های چای شهرستان به دلیل سرمای دیررس بهاری دچار سرمازدگی و آسیب شده که این میزان خسارت در برخی از باغ ها بین 20 تا 80 درصد است.
وی افزود: پرداخت سطح خسارت ناشی از سرمازدگی باغات چای شهرستان لاهیجان طی امسال با توجه به بیمه فراگیر تمامی چایکاران از صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور در حال پیگیری است.
به گفته جانبازی، لاهیجان دارای 28 کارخانه چایسازی است و تا زمان حاضر 14 کارخانه ضمن انعقاد قرارداد با سازمان چای، آماده دریافت برگ سبز از کشاورزان هستند.
استان گیلان طی 2 هفته اخیر، شاهد نوسان جوی شدید بود به گونه ای که برخی روزها وزش باد گرم جنوبی همراه با افزایش دما و سپس ورود جبهه هوای سرد، موجب بارش برف در ارتفاعات می شد.
برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال کشور در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد؛ چین بهاره از نیمه اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
استان های گیلان و مازندران بین 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغ ها در استان گیلان قرار گرفته است.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای کشور و پژوهشکده چای در این شهرستان مستقر هستند.
6029 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.