به گزارش ایرنا، این آیین به مناسبت صد سالگی زنده یاد احمد عاشورپور، آدینه 25 اسفند با سه بخش اجرای گروهی و چند بخش تکنوازی و تکخوانی و سخنرانی تنی چند از کارشناسان موسیقی همراه خود بود.
تاریخ روایت می کند که احمد عاشور پور 18 بهمن 1296 در غازیان انزلی چشم به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی خود را در این شهر سپری کرد.
چنان که خود در مصاحبه ای بیان کرده بود ، وزن و قافیه و ریتم در شعر را در همین دوران و با مطالعه اشعار کلاسیک ایرانی، و از جمله دیوان شمس تبریزی، آموخت.
عاشورپور آوازخوانی و ترانه سرایی را به شکل غیرحرفه ای از دبیرستان آغاز کرد و بعدها به یادگیری موسیقی پرداخت . سال های ابتدایی دانشگاه در جمع های دوستانه و کنسرت های شیر و خورشید سرخ بندرانزلی به خواندن ترانه پرداخت . ملاقات احمد عاشورپور با 'ابوالحسن خان صبا'، در سال 1322، زمینه ساز اولین ترانه خوانی های وی در رادیوی تازه تأسیس ایران شد .
علی حق ره کارشناس موسیقی در مورد عاشورپور می گوید :
در زمانه ای که کسی ظرفیت عظیم آواها و نواهای بومی و محلی را جدی نمی گرفت، احمد عاشورپور، محتوای نغمه های ساده و عامیانه ی گیلان را در قالب ارکستر ملی بازآفرید، روی آهنگ های محلی، کلام فارسی نهاد و از تلفیق ترانه های گیلکی با ملودی های اروپای شرقی - فرانسوی، معجونی دلنشین آفرید که هنوز هم به ذائقه بسیاری از مستمعین دیروز و امروز موسیقی ایرانی خوشایند است.
وی اظهار داشت : عاشورپور پیکر ِ پیر ِ ترانه فولکلور را از رنج حقارت و سبُک شمردن رهانید و جان تازه و شأن و آوازه ای شایسته به آن بخشید و با این اوصاف، گزافه نیست اگر که او را پدر معنوی موسیقی پاپ ایران بدانیم.
به اعتقاد وی شاید اگر این کوشش نوجویانه و پیشگامانه عاشورپور نبود ، امروزه موسیقی فولکلور هر یک از اقوام میهن پهناورمان، تنها در گستره ای محدود به جغرافیای خودش شنیده می شد و فقط به گوش هم زبانان خودش آشنا بود.
برگزار کنندگان این آیین تمام دوستداران فرهنگ و موسیقی و فولکلور ایران را برای شرکت در این مراسم در روز جمعه ساعت شش عصر 25 اسفند در مجتمع ارشاد انزلی دعوت کرده اند.
*'جینگه جینگه جان' بخشی از یکی از ترانه های محلی خوانده شده توسط احمد عاشورپور است به معنای 'آی چنگی ، چنگی یار'.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.