به گزارش خبرنگار ایرنا، رودخانه آستاراچای شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان از ارتفاعات کوهستان حیران و دامنه شیندان آستارا سرچشمه گرفته و به طول حدود 38 کیلومتر در مرز ایران و جمهوری آذربایجان جاری است و از محدوده آقچای تا نقطه اتصال رودخانه به دریای خزر، به عنوان محل تولید مثل و تخم ریزی ماهی ها به شمار می رود.
به منظور تامین امنیت مرزی امتداد این رودخانه با سیم های خاردار و موانع فیزیکی مسدود و در محدوده شهر آستارا، درب هایی برای ورود هماهنگی شده صیادان و مرزنشینان به رودخانه تعبیه شده است.
رئیس اداره شیلات آستارا روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: رودخانه مرزی این شهرستان به علت بستر سنگلاخی، حالت خودپالایشی و آب کافی زایشگاه انواع ماهی های استخوانی نوار ساحلی خزر است و گونه های مختلف آنها از اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت ماه برای تخم ریزی و تولید مثل، از دریا به رودخانه مهاجرت می کنند.
صادق خاصی پور افزود: صید ماهی در رودخانه مرزی از نظر قانون، ممنوع است اما مسئولان آستارا برای رعایت حال مرزنشینان این شهرستان، به صیادان اجازه صید در رودخانه مرزی را می دهند و حجم زیاد ماهی ها در فصل تخم ریزی، صیادان را برای صید انبوه وسوسه می کند و دروازه های ورود به رودخانه مرزی با اصرار صیادان، توسط مرزبانان گشوده می شود.
وی اظهار کرد: صید از رودخانه مرزی معاش صیادان را تامین نمی کند و بیشتر جنبه تفریحی دارد و سه هزار صیاد از این رودخانه ماهی صید می کنند و تداوم این روند آزار دهنده طی ده ها سال، در کاهش شمار ماهی ها، کسادی صید و زیان به محیط زیست تاثیرگذار بوده و زمان پیشنهادی اداره شیلات برای صید، از اوایل اردیبهشت و پایان تخم ریزی ماهی ها به بعد است.
خاصی پور ادامه داد: از هنگ مرزی آستارا خواسته شد علاوه بر خودداری از گشودن درب های حریم رودخانه مرزی برای صیادان در فصل تخم ریزی ماهی ها، مرزبانان جمهوری آذربایجان را نیز در این خصوص توجیه کنند تا از ادامه این فاجعه زیست محیطی مهم جلوگیری شود.
محمدرضا روشنی رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا نیز گفت: صید ماهی ها در فصل تخم ریزی آنها از نظر زیست محیطی اقدام نادرستی است، اما مسئولان محلی به خاطر رعایت حال و بنا بر اصرار ساکنان حاشیه رودخانه مرزی، به صیادان اجازه صید می دهند.
وی افزود: صیادان جمهوری آذربایجان نیز در آن سوی رودخانه مرزی آستاراچای، در فصل تخم ریزی ماهی ها برای صید به رودخانه وارد می شوند بنابراین جلوگیری از ورود صیادان ایرانی به رودخانه، نوعی اجحاف در حق صیادان محلی محسوب می شود.
سرهنگ کیاست سپهری فرمانده مرزبانی گیلان نیز در بازدیدهای خود از رودخانه مرزی و نشست با ساکنان نوار مرزی آستارا گفت: صید ماهی در رودخانه مرزی بر اساس توافق مرزبانان ایران و جمهوری آذربایجان صورت می گیرد و با توجه به خطر انقراض نسل برخی از آبزیان، افزایش روزهای صید، صلاح نیست.
سرهنگ نوذر مرادی فرمانده هنگ مرزی آستارا نیز در این رابطه اظهار کرد: در روزهای آینده با مرزبانان آستارای جمهوری آذربایجان نشست مشترکی در آن کشور و با هدف لحاظ نظر کارشناسان شیلات در تعیین زمان صید ماهی در رودخانه مرزی برگزار می کنیم.
سید رضا نظری حامی محیط زیست در آستارا نیز گفت: صید ماهی های استخوانی در ماه های اسفند و فروردین به دلیل حضور انبوه آنها در رودخانه های آب شیرین، جفایی بزرگ در حق محیط زیست است و تاکنون فریاد حامیان محیط زیست برای برچیدن این رویه نادرست، به گوش کسی نرسیده است.
وی افزود: بسیاری از اهالی و گردشگران فقط برای تفریح صید می کنند و برای مقابله با این امر، راهی جز گشوده نشدن درهای ورود به رودخانه مرزی در فصل تخم ریزی ماهی ها وجود ندارد و این کار خوب و خداپسندانه فقط از عهده مرزبانان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بر می آید.
اکنون فریاد بی صدای ماهی های نوار ساحلی شهرستان های آستارای ایران و جمهوری آذربایجان از زبان کارشناسان شیلات، حامیان محیط زیست و رسانه ها به گوش مرزبانان دو طرف رسیده و آبزیان، منتظر دلسوزی مرزبانان هستند تا امسال زایشگاه آنها، شبیخون صیادان را تجربه نکند و اشک ماهی ها در انبوه آب ها نادیده گرفته نشود.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده و با جمهوری آذربایجان، 38 کیلومتر مرز خشکی و 15 کیلومتر مرز آبی دارد.
7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.