به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا ، تنورهای سفالی با خاک رس، مقداری ماسه و با استفاده از توان و مهارت زنان روستایی ساخته می شود و علاوه بر آستارا، مشتریانی ثابت از شهرستان های همجوار دارد.
مواد اولیه تنورها در دسترس روستائیان است ولی حوصله، پشتکار و ظرافت خاص برای این حرفه باعث شده تا تعداد انگشت شماری از اهالی روستای عنبران، آن را با شور و اشتیاق خاصی ادامه دهند.
تللی مفید از تنورسازان باسابقه شهرستان آستارا در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: بیش از 50 سال است که تنها حرفه خانوادگی ما ساخت تنور سفالی است و با فروش آن، امرار معاش می کنم و خوشبختانه از شغل خودم راضی هستم.
این بانوی 64 ساله که حرفه تنورسازی را از مادرش فرا گرفته است، افزود: سالانه بیش از 200 تنور سفالی می سازیم و هر تنور به تناسب اندازه اش بین 500 هزار تا سه میلیون ریال عرضه می شود.
وی اضافه کرد: با گسترش روز افزون نانوایی های ماشینی و سرعت زیاد پخت نان، رونق نانوایی های سنتی و تنوری در شهرها کم شده است ولی در برخی مناطق روستایی، نان ها را با تنور سفالی پخت می کنند.
ریحان ریاضت تنورساز 66 ساله روستای عنبران آستارا نیز با دارا بودن بیش از 40 سال سابقه در این کار، درباره مراحل ساخت تنور گفت: بعد از تهیه خاک رس و ماسه، مواد را به حد کافی با دست ورز داده و تنور را درست می کنیم.
وی افزود: بعد از شکل یافتن تنور، با تکه سنگ صیقلی شده، سطح داخلی و خارجی تنور را براق می کنیم و بعد از این مرحله تنور برای خشک شدن به داخل کوره های زغالی هدایت می شود.
وی نبود فضای کافی و مسقف برای ساخت تنورهای سفالی را از جمله مشکلات خود در این حرفه عنوان و ابراز امیدواری کرد مسئولان با ارائه تسهیلات لازم به تنورسازان آستارا، از این حرفه سنتی حمایت کنند.
داریوش ملک زاده رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا نیز گفت: تنورسازی از هنرهای سنتی موجود در این شهرستان است و 2 خانواده در محل سکونت خود در روستای عنبران در این حرفه فعالیت دارند و نیازهای شهرها و روستاهای اطراف را تامین می کنند.
وی افزود: تنورسازی جزو هنرهای صنایع دستی است و به افراد متقاضی به منظور توسعه این شغل، تا سقف 150 ریال تسهیلات با نرخ سود پایین ارائه می شود.
وی اضافه کرد: به منظور حمایت از بازار کار تنورسازان، در تعطیلات نوروزی غرفه ای در محل نمایشگاه های دائمی به تنورهای سفالی اختصاص خواهد یافت و فعالان این عرصه می توانند آثار خود را در آن محل عرضه کنند.
بندر مرزی آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده است و بیش از یک هزار هنرمند صنایع دستی در این شهرستان فعالیت می کنند.
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.