ترافیک با توسعه شهرنشینی و تعداد خودروها در خیابان ها بویژه خودروهای تک سرنشین، به مشکلی بزرگ تبدیل شده تا جایی که رفع این معضل در کلانشهرها ، از مهمترین خواسته های شهروندان است. اگر چه دست اندرکاران مربوطه برای کاهش مشکل ترافیک هر از گاهی اقداماتی انجام می دهند اما رفع این مشکل نیاز به اجرای برنامه های کارشناسانه و زیربنایی دارد که البته همکاری مردم را نیز می طلبد.
کارشناسان ترافیک معتقدند که افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی، کاهش استفاده از خودروهای شخصی تک سرنشین، گشایش خیابان های جدید و احداث پارکینگ در مناطق مختلف شهر می تواند در کاهش ترافیک در کلانشهرها نقش موثری داشته باشد.
رشت حدود 700 هزار نفر جمعیت ثابت دارد که به طور متوسط ، این تعداد در طول روز به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر می رسد، افزایش تعداد جمعیت در ایجاد ترافیک در این کلانشهر نقش بسزایی دارد به طوری که در برخی ساعت ها از جمله هنگام صبح، زمان تردد دانش آموزان و کارمندان به مدرسه و محل کار، همچنین هنگام ظهر و غروب ترافیک به اوج می رسد.
خیابان هایی در کلانشهر رشت شامل مطهری، صیقلان، شهدا و فرهنگ از جمله مسیرهایی هستند که در بسیاری از ساعت های روز با ترافیک خسته کننده ای مواجه بوده به طوری که در نمایی دور، شبیه به یک پارکینگ هستند.
آیت الله زین العابدین قربانی نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت اواخر دی ماه امسال در دیدار فرماندار شهرستان رشت بیان کرد که ترافیک یکی از سه مشکل این کلانشهر است و موجب رنجش من می شود؛ ترافیک خسته کننده است و بایستی برای رفع آن، کارهای اساسی انجام شود.
سید محمد احمدی سرپرست فرمانداری شهرستان رشت نیز معتقد است که مشکل ترافیک را نمی توان با روش های سنتی مرتفع کرد، همه بایستی نگاه حرفه ای و کاملاً فنی برای رفع مشکلاتی از جمله ترافیک داشته باشند.

** رابطه متقابل وضعیت حمل و نقل عمومی با ترافیک
استاد دانشگاه در رشته ترافیک در گفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه حمل و نقل عمومی با میزان ترافیک رابطه متقابلی دارد، اظهار کرد: توجه به حمل و نقل عمومی و افزایش امکانات لازم در این رابطه ضروری است و اگر مردم به این نتیجه برسند که حمل و نقل عمومی ارزان تر، سریع تر، راحت تر و ایمن تری در اختیار دارند، از خودروهای شخصی برای رفت و آمد در شهر استفاده نمی کنند.
رضا نادم با بیان اینکه از سال های گذشته حمل و نقل عمومی در کلانشهر رشت رها شده ، خاطرنشان کرد: اتوبوس ها نماد حمل و نقل عمومی هستند اما طی سال 96 در رشت، پایین ترین میزان تعداد اتوبوس را برای جمعیت ثابت 700 هزار نفری داریم.
وی با بیان اینکه مردم مجبورند با توجه به کمبود حمل و نقل عمومی از ماشین شخصی استفاده کنند، تصریح کرد: به عنوان مثال قبل از راه اندازی خط ویژه اتوبوس در کلانشهر رشت (از میدان حشمت به میدان گیل) روزانه حدود هفت هزار نفر در این مسیر جابجا می شدند اما با راه اندازی این خط ویژه این آمار به 17 هزار نفر رسیده است.
این استاد دانشگاه، آمار یادشده را نشانگر استقبال مردم از حمل و نقل عمومی دانست و اظهار کرد: بایستی این مدل حمل و نقل عمومی، البته با برطرف کردن ایرادهای وارده بر آن و در نظر گرفتن همه ذینفعان طرح، توسعه یابد.
وی نبود یا کمبود پارکینگ در سطح شهر را از دیگر عوامل بروز ترافیک عنوان و خاطرنشان کرد: نبود پارکینگ در برخی مسیرهای کلانشهر رشت موجب می شود تا رانندگان از پارک دوبله یا از کناره های خیابان برای پارک خودرو استفاده کنند که این مسئله، در بروز ترافیک نقش دارد.
وی در رابطه با موضوع مهم فرهنگ سازی برای عموم به منظور کاهش ترافیک تصریح کرد: مشکل ما الزاما فرهنگی نیست، این فرهنگ سازی را بایستی در اجرای قوانین و سخت گیری آن داشته باشیم در غیراینصورت فرهنگ سازی و آموزش های فرهنگی اگر در کنار اجرای قوانین نباشند، اثرگذار نیست.

** افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و گشایش خیابان های جدید
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی رشت نیز در گفت وگو با ایرنا، با بیان این که ترافیک یکی از معضلات این کلانشهر است، اظهار کرد: بایستی گفته شود که شهر در حال تبدیل شدن به پارکینگ است.
اسماعیل حاجی پور بیان داشت: یکی از مهمترین دلایل ترافیک این است که متاسفانه حمل و نقل عمومی ما آن گونه که باید، پاسخگوی مردم نیست و ما نیز در بحث ترافیک حق نداریم که همه ایرادها را به گردن مردم بیندازیم.
وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر، 33 دستگاه اتوبوس در رشت فعال است که اصلاً جوابگوی حمل و نقل عمومی این کلانشهر نیست؛ بر اساس قراردادی با بانک شهر برای خرید 60 دستگاه اتوبوس شامل 55 دستگاه اتوبوس 12 متری و پنج دستگاه اتوبوس 18 متری تصمیم گرفته ایم که در کمیسیون حمل و نقل شورا موافقت شده و در صحن شورا نیز بررسی خواهد شد.
حاجی پور اضافه کرد: پنج دستگاه خودروی 18 متری قطعا در داخل شهر خیلی کاربرد ندارد بلکه برای کمربندی های دور شهر استفاده می شود و اتوبوس های 12 متری را برای خط های داخل شهر به کار می گیریم.
وی بیان داشت: از سوی دیگر، یکصد دستگاه اتوبوس دیگر در تعمیرگاهی طرف قرارداد با وزارت کشور در قزوین وجود دارد که هر دستگاه اتوبوس، 150 میلیون تومان هزینه دارد و نیمی از هزینه های ناوگان درون شهری را وزارت کشور تامین می کند.
به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی رشت، با توجه به هزینه بالای برگرداندن هر یک از اتوبوس ها به ناوگان حمل و نقل عمومی، قرار است در مذاکره ای، از یکصد دستگاه اتوبوس یاد شده، 40 دستگاه را بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای دریافت کنیم و 60 دستگاه را بدهیم؛ چنانچه همه این اقدامات در رابطه با افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی در رشت محقق شود، حدود یکصد دستگاه اتوبوس به این ناوگان اضافه می شود.
وی اضافه کرد: برای کاهش ترافیک رینگی را تعریف کرده ایم به این معنی که از سرای حاجی آباد آغاز و به طرف بانک ملی و چهار راه میکائیل یک طرفه می شود؛ ضمن اینکه از چهارراه میکائیل یک لاین به طرف مطهری و یک لاین به پارک شهر - منبع آب - خیابان پرستار به سمت فرهنگ و طرف چهار راه میکائیل حد فاصل بانک ملی و فرهنگ، گاردهای خط ویژه جمع آوری خواهد شد.
وی گشایش خیابان های جدید را در کاهش ترافیک بسیار موثر دانست و نداشتن کمربندی را یکی دیگر از دلایل وجود ترافیک در کلانشهر رشت عنوان و اظهار کرد: بسیاری از خودروها به دلیل نداشتن کمربندی مجبور به ورود به شهر هستند بر این اساس؛ مقدمات ایجاد کمربندی 90 متری فراهم شده، البته به ایجاد یک کمربندی کم هزینه تر نیازمندیم که سال گذشته طرح آن را ایجاد کردیم.
حاجی پور با بیان این که این کمربندی اتصال شرق به غرب رشت را شامل می شود، اضافه کرد: این کمربندی از آج بیشه آغاز شده، به سمت شمال ادامه یافته، از هلال احمر عبور کرده و به طرف گلسار می رود و از آنجا، به غرب رشت در احمدگوراب می رسد.
وی همچنین راه اندازی مرکز کنترل ترافیک را یکی از برنامه ها برای کاهش ترافیک در این کلانشهر عنوان و خاطرنشان کرد: راه اندازی این مرکز با 34 دستگاه دوربین آغاز و سپس، برای افزایش دوربین ها اقدام می شود.

** تقویت ناوگان حمل و نقل همگانی و ایجاد پارکینگ های جدید از برنامه هاست
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کلانشهر رشت نیز در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: برای رفع یا کاهش مشکلات ترافیکی رشت، طرح جامع حمل و نقل مصوب شورای عالی ترافیک کشور پیشنهاداتی را ارائه کرده که ما در شهرداری به عنوان نقشه راه، بایستی مورد توجه قرار دهیم.
فرامرز جمشیدپور ادامه داد: راهکارهای زیادی در این طرح جامع دیده شده که تقویت ناوگان حمل و نقل همگانی به جای خودروهای شخصی، از عمده ترین راهکارهاست؛ توجه داشته باشیم که اکنون، بیش از 85 درصد سفرهای موتوری درون شهری، یا با خودروهای شخصی یا با تاکسی انجام می شود و 56 درصد از این خودروها نیز تک سرنشین بوده که عوامل ترافیک در این کلانشهر هستند.
وی اضافه کرد: بر این اساس اولین حرکت تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و اجرای خط ویژه و اولویت دهی به حرکت ناوگان حمل و نقل عمومی است که در این راستا چهار و پنج خط ویژه در طرح جامع دیده شده که کمربندی ها را با اینکه هنوز جزو محور اتوبوسرانی نیست، اما به زودی در مسیر بلوار شهید افتخاری، کمربندی شهید بهشتی، خرمشهر، انصاری، نماز و کمربندی قلی پور راه اندازی می کنیم و خط اتوبوسرانی کمربندی ها ، سپس، به خط ویژه تبدیل می شوند.
به گفته جمشیدپور، چهار محور اصلی شرق به غرب و شمال به جنوب جزو محورهایی است که بایستی خط ویژه داشته باشیم البته در سایر شبکه ها هرچند خط ویژه فعال نیست، ولی حدود 15 و 16 خط دیگر برای اتوبوسرانی مختلط با خطوط حمل و نقل دیگر اجرا می شود و اتوبوس ها در آن مسیرها حرکت می کنند.
وی تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی را اولویت های کوتاه مدت شهرداری رشت عنوان و تصریح کرد: در زمان حاضر 33 دستگاه اتوبوس در این کلانشهر فعال است که این عدد بر اساس مطالعات طرح جامع ، بایستی 120 دستگاه اتوبوس و در چهار سال دیگر 160 دستگاه باشد.
وی با اشاره به ارائه لایحه ای در شورا برای افزایش اتوبوس ها در کلانشهر رشت شامل 55 دستگاه اتوبوس 12 متری و پنج دستگاه 18 متری اظهار کرد: با تصویب این لایحه طی قراردادی با بانک شهر، گام های خوبی در راستای افزایش اتوبوس ها در این کلانشهر خواهیم برداشت.
جشمید پور در ادامه مصاحبه با خبرنگار ایرنا، هوشمندسازی کلانشهر رشت را پروژه دیگری عنوان و خاطرنشان کرد: مرکز کنترل ترافیک شهرداری رشت با 32 دستگاه دوربین شامل هفت دستگاه دوربین ثبت تخلف و 25 دستگاه دوربین نظارت تصویری را راه اندازی کرده ایم ضمن آنکه مرکز کنترل پلیس راهور را نیز به صورت مجزا آماده سازی می کنیم که در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه ساختمان مرکز دائمی کنترل ترافیک کلانشهر رشت و مدیریت بحران با اعتباری افزون بر 11 میلیارد تومان در حال ساخت است، گفت: در زمان حاضر این ساختمان حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا 14 ماه آینده به بهره برداری می رسد.
وی در توضیح گشایش خیابان های جدید افزود: خیابان احسان دوست و امام علی به عنوان دو پروژه جدید مطرح است که با این کار، بخشی از ترافیک با عنوان محورهای موازی با خیابان بیستون و محور موازی با بلوار دیلمان رفع می شود؛ بزودی مسکن مهر نیز به خیابان فرجام و باهنر اتصال می یابد که به این ترتیب، ترافیک این مسیر نیز شکسته می شود ضمن اینکه پروژه کمربندی میدان گیل به مسکن مهر و کمربندی شمال از آج بیشه از جاده لاهیجان آغاز و اتصال آن به پیربازار در غرب را نیز در دست اقدام داریم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت ادامه داد: تقاطع های غیرهمسطح که در طرح جامع حمل و نقل اشاره شده؛ شامل پل غیرهمسطح میدان گیل، نیروی دریایی، ولی عصر، نماز و تقاطع انصاری جزو اولویت هایی کاری شهرداری در سال آینده است.
وی همچنین با بیان اینکه احداث پارکینگ های طبقاتی در هسته مرکزی را پیگیری می کنیم، گفت: بخشی را در محور آیت الله احسانبخش در شمال و جنوب پیاده راه فرهنگی رشت مد نظر داریم که در بودجه 97 شهرداری رشت پیش بینی می کنیم؛ ضمن اینکه بازگشایی سه رینگ ناقص به عنوان مثال محور آیت الله احسانبخش به معلم و سایر محورهایی که با تونل و اجرای زیرگذر پیش شده شامل محور خیابان منظریه به رسالت و خیابان الکتریک به منظریه و معلم به ضیابری را در برنامه داریم که به صورت تونل اجرایی می شوند.
جمشیدپور با اشاره به اجرای دو رینگ پادساعتگرد در هسته مرکزی رشت تا قبل از سال جدید اظهار کرد: این برنامه شامل یک طرفه شدن خیابان مطهری، حاجی آباد و امام خمینی و رینگ دیگر حافظ ، پرستار و خیابان امام (ره) است که به صورت خلاف جهت ساعت، یک طرفه و در تمام تقاطع ها چراغ های راهنمایی و رانندگی برداشته می شود.
بنابراین کلانشهر رشت برای نجات از دام ترافیک، نیازمند کمک همگان است به این معنی که مسئولان مربوطه و مدیران شهری بایستی زیرساخت ها و امکانات لازم در رابطه با حمل و نقل عمومی و احداث پارکینگ ها در سطح شهر را فراهم کنند و مردم هم بایستی برای انجام کارهای روزانه خود، از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی استفاده کنند ضمن اینکه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و سخت گیری های لازم نیز موثر است.
گزارش از:شادی خورشیدی سدهی**انتشاردهنده:کبیری
7286
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.