باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان و سرپرست هیئت باستان شناسی فیلده رودبار روز چهارشنبه ضمن اعلام این خبر به ایرنا گفت: هیئت باستان شناسی مستقر در روستای فیلده که حفاری به منظور تعیین عرصه وحریم این روستای تاریخی را به عهده دارند تاکنون موفق به شناسایی وکشف بقایای استقراری بجامانده ازمعماری خانه های تاریخی با شالوده سنگی و لایه های فرهنگی با انواع سفال های تاریخی مربوط به دوره اشکانی و قرن های اولیه تا میانه اسلامی شده است.
بهروز همرنگ اظهار داشت: تنورهای سفالی، اجاق، سفال هایی با کاربرد روزمره ، کوره پخت آجر، فضاهای کارگاهی آهنگری با جوش کوره وسرباره کشف شده نشانگر تخصص های موجود در ادوار یاد شده است.
وی افزود: کشف قبرهای تاریخی با معماری چهار چینه سنگی و زاغه ای از نکات مهم حفاری یادشده است؛ کوره آجر پزی در دامنه ارتفاعات' قبرستان کوله' نیز حاکی از وجود آثاری است که نمونه های آجری آن در تپه کلورز و محوطه های سینه خانی،خرپین و قلعه دوگاهه رودبار نیز بدست آمده و از ابعاد چهار ضلعی30 سانتی متری با ضخامت شش سانتی متری برخوردار است.
شهرستان رودبار جنوبی‌ترین، وسیع‌ترین و متنوع‌ترین شهرستانِ استان گیلان در کشور است. شهرستان رودبار به دلیل داشتن باغ های زیتون شهرت فراوانی دارد. رودبار، از شمال به شهرستان رشت، از جنوب به شهرستان رودبار الموت از استان قزوین، از خاور به شهرستان لاهیجان و شهرستان رودسر و از باختر به شهرستان شفت می‌رسد.
روستای فیلده با داشتن بقعه تاریخی در مرکز روستا و همچنین درختان چنار پلاک گذاری شده با عمر 500 تا یک هزارسال یکی از شاخص‌ترین مراکز تاریخی - مذهبی شهرستان رودبار به شمار می آید که پژوهش های باستان شناسی و شناسایی بیشتر آثار و پیشینه تاریخی آن نقش موثری در معرفی هرچه بیشتر ظرفیت های استان دارد.
خبرنگار:ضامن**انتشار دهنده : بابایی
1881 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.