علی امیری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا افزود:این دو پرنده شکاری مهاجر سارگبه و سنقر بودند که به دستشکارچیان مجروح شده و توسط مردم برای درمان و تیمار به این اداره تحویل شده بودند و امروز پس از بازیافتن سلامت و قدرت پرواز یکی در مدرسه طبیعت واقع در باغ گیاه شناسی لاهیجان و پرنده دیگر در محدوده موسسه خیریه سرای نصیر رهاسازی شدند.
وی یادآورشد: این پرندگان از گونه پرندگان شکاری و نادر و منحصر به فرد محسوب می شوند که از مناطق سردسیری شمال کره زمین برای زمستان گذرانی به تالاب ها و زیستگاه های استان گیلان مهاجرت می کنند.
به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست لاهیجان این پرندگان از گونه های حفاظت شده جهانی بودند.
امیری تصریح کرد: تاکنون پرندگان مجروح زیادی برای مداوا از سوی مردم به محیط زیست تحویل داده شده و پس از طی مراحل درمان در طبیعت رهاسازی شده اند.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.این شهرستان به سبب برخورداری از جلگه وسیع از دامنه های البرز تا دریا ، آبگیرها و تالاب ها و شالیزارها جایگاه مناسبی برای تغذیه پرندگان است . هر ساله پرندگان برای پیدا کردن غذا و دانه به شالیزارهای این شهرستان مهاجرت می کنند که تعداد زیادی از این پرندگان یا توسط تورهای هوایی و یا سایر ادوات شکار اسیر و گرفتار می شوند.
تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان یکی از مهمترین زیستگاه پرندگان مهاجر به شمار می رود که در آن 105 گونه گیاهی و 15 گونه و زیر گونه ماهی وجود دارند و هر ساله بیش از 136 گونه پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی به این تالاب مهاجرت می کنند.
این تالاب در سال 1349 به عنوان منطقه حفاظت شده در شورای عالی محیط زیست کشور تصویب و با توجه به جاذبه‌ها و ویژگی‌های اکولوژیکی ‌آن، در سال 1354 در فهرست 19 تالاب ایران، ثبت بین المللی شد.
خبرنگار: نظرپور **انتشار دهنده: بابایی
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.