به گزارش روز شنبه روابط عمومی اتاق بازرگانی گیلان به ایرنا، مجتبی خسروتاج در بازدید از سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه اظهار داشت: این مرکز که یکی از مهمترین پایگاه های ایرانیان در روسیه است، می تواند با برنامه ریزی در زمینه بازاریابی در زمینه های متعدد نیاز بازار مصرف روسیه زمینه رشد، توسعه و استمرار کالاهای صادراتی ایران به روسیه را فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه تجربیات اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی و رفع موانع صادراتی می تواند بستر صادرات را در روسیه پایدار و استمرار بخشد، ادامه داد: برای اداره سرای تجاری ایرانیان که به صورت سهام داری و یا غرفه داری اداره شود، باید با جمع بندی و دیدگاه نظر اتاق ها صورت گیرد تا در ادامه کار سرای تجاری بتواند از هدف اصلی خود که تقویت بازار تولیدات داخلی ایرانی است، استفاده کند.
به گفته خسروتاج، باید در اداره سرای تجاری به صورت تخصصی برنامه ریزی کرد و حتی می توان به صورت فصلی در زمینه پوشاک، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و ... ورود کرد ضمن آنکه سرای تجاری باید مانع تخریب رقبا از یکدیگر شود و آنان را در کنار یگدیگر در جهت حضور قدرتمند در بازارهای خارجی تشویق کند.
بر اساس این گزارش؛ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از حضور در سرای تجاری ایرانیان، در جمع صادرکنندگان ایرانی به روسیه در محل سرکنسولگری ایران در آستراخان حاضر شد و در این مراسم صادرکنندگان مشکلات خود را در زمینه های بانکی از جمله پیچیدگی همکاری میر بیزنس بانک شعبه آستراخان و مشکلات گمرکی مطرح کردند.
هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی گیلان که پس از بازدید رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران از سرای تجاری با او در جمع فعالان اقتصادی در سرکنسولگری حاضر شد، در سخنانی، حجم تجارت ایران با روسیه را با رقم 2 میلیارد دلار در سال بسیار کم دانست و با تکیه بر توسعه روابط ایران و روسیه که روز به روز در حال گسترش است، گفت: یکی از مشکلات روابط اقتصادی ما با روس ها این است که ایرانی ها هم صادر کننده و هم وارد کننده هستند یعنی وارد کننده کالا از روسیه به ایران هم طرف ایرانی است و روس ها چون در یک طرف این روابط نقشی ندارند، بنابراین خیلی از مشکلات به سختی مرتفع می شود.
وی توسعه زیر ساخت ها در زمینه حمل و نقل زمینی، تردد خط کامیونی، خطوط کشتیرانی، خدمات بانکی و LC را ضروری دانست و از دولت به عنوان توسعه دهنده زیر ساخت و ناظر نام برد.
وی یادآور شد: روس ها حتی برای کسانی که از آنان خرید انبوه می کنند مشوق در نظر می گیرند بنابراین برخی از نگاه های آنان به کسانی که فعالیت های اقتصادی و سود آور برای کشور روسیه می کنند و مورد تشویق قرار می دهند، باید مورد توجه باشد.
در این مراسم همچنین از تلاش های هادی تیز هوش تابان به جهت بیش از دو دهه فعالیت در روسیه و احداث سرای تجاری که مسئولیت آن را عهده دار شد، قدردانی بعمل آمد.
به گزارش ایرنا، مرکز تجاری ایرانیان در آستراخان، دوم آبان ماه جاری طی مراسمی با حضور آلکساندر ژیلکین استاندار آستراخان و مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه گشایش یافت.
با افتتاح مرکز تجارت ایران در آستراخان، 14 اتاق بازرگانی از استان های مختلف کشور، فعالیت رسمی تجاری و بازرگانی خود را در این مرکز اغاز کردند.
مرکز تجاری ایرانیان در آستراخان که از آن در رسانه ها با نام سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه نیز یاد می شود، با محوریت اتاق بازرگانی گیلان به منظور ورود به بازار جهانی راه اندازی شده است. این مرکز تجاری شامل ساختمانی دو طبقه در مرکز شهر آستراخان در زمینی به مساحت یک هزار و 500 مترمربع و مراحل بازسازی آن با الگوی معماری ایرانی انجام گرفته است.
این ساختمان به عنوان مرکز نمایشگاهی دائمی و محل استقرار شرکت های مهم تولیدی و تجاری گیلان و دیگر استان ها محسوب می شود.
شهر بندری آستراخان در دهانه رودخانه ولگا و دریای خزر قرار دارد و یک شاهراه آبی و زمینی است.
بیش از 200 شرکت ایرانی در آستراخان فعال هستند و این منطقه به کانون فعالیت تجاری ایرانیان در جنوب روسیه تبدیل شده است.
سومین نمایشگاه بزرگ صنعتی - بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با حمایت سفارت ایران در مسکو، سرکنسولگری ایران در آستراخان و استانداری این استان از مهم ترین رویدادهای اقتصادی ایران و روسیه بود که اواسط آذرماه پارسال برگزار شد.
2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.