به گزارش خبرنگار ایرنا امین افقی صبح جمعه با اعلام این خبر اظهار کرد: با تخصیص این زمین صنعتی در منطقه ویژه آستراخان به شرکت های ایرانی، این منطقه به مرکز پردازش کالاهای نیمه ساخته و صادرات محصولات ایرانی به کشورهای اورآسیا تبدیل می شود.
وی افزود: شرکت های ایرانی معرفی شده از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی می توانند با تولید و پردازش کالا در منطقه ویژه آستراخان با کمترین هزینه به بازارهای کشورهای مزبور دسترسی داشته و با بهره گیری از مزایای منطقه ویژه آستراخان و معافیت هایی که برای مبادلات تجاری بین فعالان اقتصادی عضو کشورهای اورآسیا وجود دارد، فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی مورد نیاز بازار روسیه و کشورهای اطراف ایجاد می شود.

***ابراز امیدواری طرفین بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری
رضا مسرور رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و سرگی میلوشکین مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه این حرکت را گام موثری در جهت تحکیم و تعمیق مناسبات اقتصادی و بازرگانی دو کشور به ویژه در حوزه دریای خزر در راستای فعالسازی کریدور شمال، جنوب و توسعه صادرات ایران به کشورهای حاشیه خزر دانستند .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در حاشیه انعقاد این تفاهم نامه با اشاره به بازدید و گفتگوهای انجام شده در روز پنجشنبه اظهار کرد: تلاش می کنیم برترین شرکت های ایرانی به منظور تولید مشترک در منطقه ویژه اقتصادی لوتوس را جذب کنیم .
مسرور با ابراز امیدواری نسبت به آینده منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان در مسیر جذب سرمایه گذار افزود: با اراده و علاقه موجود در مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس در راستای توسعه همکاری ها، در آینده شرکت های بزرگی در این منطقه جذب و شروع به فعالیت می کنند .
وی تاکید کرد: گسترش مبادلات اقتصادی، تجاری، صنعتی، ترانزیت، توسعه خدمات بندری و حمل و نقل کالا و با هدف ارتقاء سطح همکاری های دو جانبه با استفاده از امکانات موجود و بالقوه از جمله اهداف مورد نظر این همکاری است.
مسرور افزود: هم اکنون شرکت های زیادی در منطقه آزاد انزلی مشغول به فعالیت در حوزه های مختلف هستند که بازار هدف بسیاری از این شرکت ها، کشور روسیه است.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان نیز اظهار امیدواری کرد: حضور شرکت های ایرانی در آن منطقه موجب افزایش سطح روابط اقتصادی دو کشور می شود.
سرگی میلوشکین افزود: با وجود عمر کوتاه منطقه ویژه اقتصادی لوتوس، در چارچوب تفاهم نامه های منعقد شده می توان گام های بلندی در راستای تسهیل و توسعه مناسبات بازرگانی و تولیدی در دو کشور برداشت.
در این مراسم ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک انزلی ، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، مدیران کشتیرانی جمهوری اسلامی و تجار ایرانی فعال در شهر آستراخان روسیه و تعدادی از فعالان اقتصادی کشور روسیه حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.
خبرنگار: رضا اکبری**انتشار دهنده : بابایی
7471 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.