مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل در گفت گو با ایرنا گفت کوچ پاییزه 80 درصد از دامداران شهرستان انجام شد و 20 درصد باقی مانده تا پایان آذر ماه کوچ می کنند.
بهزاد کوهستانی ادامه داد شهرستان سیاهکل در قسمت عشایر نشین دارای سه بخش آب و هوای متفاوت ییلاق ، کلهط و جلگه می باشد که 77 مرتع در منطقه ییلاق ، 56 مرتع در کلهط و 62 مرتع در قشلاق است.
وی افزود: با شروع فصل سرما دامداران دام های خود را از مناطق ییلاق به مناطق قشلاق مثل بالارود و توتکی در سیاهکل و سرچشمه در لاهیجان و اطاقور در لنگرود کوچ می دهند.
کوهستانی تعداد خانوارهای کوچ نشین به مناطق ییلاقی را 937 خانوار ذکر و اضافه کرد از این تعداد در ایام کوچ 165 خانوار به قشلاق ، 650 خانوار کوچ ییلاق به ییلاق و 120 خانوار هم به کلهط یعنی حدفاصل ارتفاع ییلاق و پایین دست قشلاق ، کوچ می کنند.
وی در مورد کوچ ییلاق به ییلاق هم گفت: دامداران ساکن در منطقه ییلاق برای استفاده از مراتع سرسبز تر ، از این مرتع به مرتع دیگری کوچ و در کلبه های گالشی و چادر ساکن اقامت می کنند.
وی افزود: 62 هزار دام سبک در شهرستان سیاهکل وجود دارند که 90 درصد از آنها در منطقه دیلمان و پیرکوه وجود دارند و 10 درصد باقی مانده هم اکثرا به آنجا کوچ داده می شوند.
وی تعداد دام سنگین یعنی گاو و گوساله در شهرستان را حدود 30 هزار راس عنوان و خاطرنشان کرد: از این تعداد فقط 6 هزار راس از ییلاق به قشلاق و برعکس کوچ داده می شوند.
وی با بیان اینکه در منطقه پیرکوه حدود 120 دامدار با 12 هزار راس دام سبک و هزار راس دام سنگین وجود دارد افزود: دامداران با تمام شدن مراتع به مرتعی سرسبزتر و بهتر می روند و با سرد شدن منطقه ای آن را عوض می کنند.
شهرستان سیاهکل دارای 47 هزار نفر جمعیت است که از این تعداد 937 خانوار کوچ نشین هستند و تقریبا شهرستانی عشایری بشمار می آید . ضمن اینکه دارای دو بخش مرکزی و دیلمان و پیرکوه می باشد که مقصد کوچ در منطقه دیلمان و پیرکوه این شهرستان است چراکه دارای آب و و هوای مناسب و مراتع سرسبز می باشد.
کوچ قشلاق به ییلاق از اردیبهشت ماه شروع و از ییلاق به قشلاق از شهریور شروع می شود.
خبرنگار: لیدا حاجی پور**انتشار دهنده: بابایی
/6030 / 7297
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.