به گزارش خبرنگار ایرنا، حال و هوای غریبی در مجلس وجود داشت، مجلسی سرشار از مهربانی و احساس خوب در کنار هم بودن کسانی است که از نعمت شنیدن محرومند و با زبان اشاره با یکدیگر سخن می گویند.
همگی با لباسهایی سیاه برتن و چهره هایی کنجکاو برای دانستن بیشتر آنچه که باید می آموختند به حسینیه آمده بودند و چه مشتاقانه با گوش جان می شنیدند.
جوانان برومند و بانوان محجبه ای که تنها به صدای دل خود گوش فرا می دهند و گام هایی که بر می دارند به فرمان دل است و مشتاقانه به فرمان قلب خود پای در مجلس سید و سالار شهیدان گذاشته بودند.
قشری از جامعه که به آنان توجه کمتری می شود و چه بسا مشکلات بسیاری برای زندگی و تامین معیشت و مخصوصا اشتغال دارند.
اما در این میان فردی با ایده اشاعه فرهنگ عاشورایی و تکالیف دینی برای ناشنوایان پای به میدان عمل می گذارد و پس از تحصیل در حوزه علمیه و طلبه شدن، بازگویی وقایع کربلا و عاشورا و چگونگی انجام دستورات دینی و تکالیف شرعی را برای ناشنوایان آغاز کرده و به شهرهای مختلف کشور نیز برای اشاعه آن با زبان اشاره سفر می کند.
این روحانی خلاق که خود از پدر و مادری ناشنوا است به خبرنگار ایرنا می گوید: من و دوستم اژدر محمدی با آگاهی از اینکه ناشنوایان از نظر اطلاعات مذهبی و تکالیف شرعی درسطح ضعیفی هستند تصمیم گرفتیم خودمان طلبه شویم و با زبان اشاره که زبان مادری خودمان است این تکالیف شرعی و اطلاعات مذهبی را برای ناشنوایان بازگو کنیم .
مهدی ظریفی ادامه می دهد: در سال 85 در شهر مقدس مشهد با تاسیس هیاتی روزهای پنجشنبه هرهفته برنامه های مختلفی برای ناشنوایان برگزار می کنیم و از سال 92 این ایده به ذهنمان رسید که برای اشاعه آن به شهرهای مختلف کشور و حتی روستاها سفر کنیم.
وی به تعجب ناشنوایان پس از روشن شدن مسائل و موارد مذهبی و همچنین استقبال آنها از این مسائل اشاره می کند و می گوید: وقتی ناشنوایان می بینند یک روحانی به زبان اشاره مسلط است و از همه مهمتر اینکه خودش از پدر و مادری ناشنوا ست ، خیلی استقبال می کنند.
ظریفی با اظهار امیدواری از اینکه دیگر روحانیون نیز با فرا گرفتن زبان اشاره و برای اشاعه مسائل دینی پای به میدان عمل گذارند اضافه می کند: ناشنوایان محرومان واقعی جامعه هستند چرا که بسیاری از آنان متاسفانه حتی احکام شرعی ابتدایی را نیز فرا نگرفته اند تا جایی که برخی از این عزیزان حتی نمی دانند نماز چند رکعت دارد.
وی با انتقاد از عملکرد ضعیف رسانه ملی برای تهیه برنامه های مذهبی ویژه ناشنوایان می گوید: متاسفانه ناشنوایان در جامعه بسیار محرومند و تنها برنامه ای که در صدا و سیما برای این قشر از جامعه وجود دارد فقط اخبار ناشنوایان است و برنامه های مذهبی مخصوص ناشنوایان از تلویزیون پخش نمی شود.
این روحانی ادامه می دهد : خیلی ها اینگونه تصور می کنند که نابینایان در جامعه محرومند ولی من به عنوان کسی که از پدر و مادری ناشنوا هستم می گویم که افراد نابینا از نعمت شنیدن بهره مندند و از برنامه های آموزشی مذهبی و علمی و موارد دیگری که در صدا و سیما پخش می شود می توانند استفاده کنند اما دیدن یک فیلم یا برنامه صامت ، نمی تواند اطلاعات لازم را به فرد بیننده انتقال دهد و از قدیم گفته اند گوش شنوا می خواهد .
وی متذکر می شود: متاسفانه غربی ها به این موضوع توجه کرده اند و حتی در شبکه های اجتماعی وهابیون هم برای جذب ناشنوایان ، برنامه های خود را با زبان اشاره مطرح می کنند .

***دسته عزاداری ناشنوایان مایه حیرت مردم می شود
عضو هیات مدیره و مدیرعامل کانون ناشنوایان رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: برای دومین سال متوالی است که هیات عزاداری ویژه ناشنوایان را در هیات عزاداری حضرت علی اصغر(ع) و با حمایت اداره کل بهزیستی راه اندازی کرده ایم.
رضا مهرگان ادامه می دهد: از سال گذشته تصمیم گرفتیم که با راه اندازی هیاتی عزاداری مخصوص ناشنوایان ، کار را به خود ناشنوایان واگذار کنیم و ناشنوایان در این هیات فعالیت داشته و همه کارها برعهده خودشان باشد.
وی با اشاره به استقبال و حمایت مادی و معنوی سازمان بهزیستی از این کار خداپسندانه اضافه می کند: سال گذشته برای نخستین بار دسته عزاداری ناشنوایان را در روز تاسوعا و عاشورا حرکت دادیم که علاوه بر استقبال مردم از این حرکت ، بسیار مورد توجه مردم رشت قرار گرفت.
مهرگان می گوید: برای مردم غیر قابل باور بود که افرادی که از نعمت شنوایی بی بهره هستند بتوانند مراسم عزاداری حسینی را به بهترین شکل برگزار کنند و حتی رییس هیات مدیره کانون ناشنوایان رشت هم با اینکه از ناشنوایان است اما درعین حال مداحی هم می کند.
وی یادآور می شود: علاوه بر همه این موارد امسال برای نخستین بار در جلوی درب ورودی بهزیستی ایستگاه صلواتی ایجاد کردیم که تمام فعالیت این ایستگاه نیز برعهده خود ناشنوایان است.
مهرگان ادامه می دهد: تنها انتظاری که از مسئولان داریم این است که از ناشنوایان حمایت کنند تا در جامعه دیده شوند چرا که 80 درصد ارتباط ناشنوایان با جامعه قطع است در حالیکه این عزیزان همواره ثابت کرده اند که اگر موقعیت و امکانات لازم را داشته باشند می توانند بهتر از افراد سالم خودشان را در جامعه نشان دهند .
دو روحانی به انجام وظیفه ای که برعهده گرفته اند مشغول می شوند و ناشنوایان با کمال دقت و در نهایت توجه به مسائلی که تاکنون شاید برایشان روشن نشده باشد نگاه می کنند و از اشارات مربی خود درمی یابند که از چه چیزهایی تا کنون غافل بوده اند و از این به بعد چه مواردی را باید رعایت کنند.
پس از توضیح تکالیف شرعی و بازگویی وقایع کربلا ، حاضران با ایجاد حلقه ای سینه زدن در عزای امام حسین(ع) و یاران با وفایش را آغاز می کنند و آنگونه زیبا از عهده این کار بر می آیند که زبان از گفتن آن و قلم از نگاشتن آن عاجز است چرا که عشق به حسین(ع)، قلب تپنده برای حسین (ع)می خواهد و بس.
خبرنگار: رضا اکبری**انتشار دهنده: بابایی
7471 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.