به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم برداشت خوشه های برنج در پیاده راه فرهنگی در علم الهدی رشت با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی این کلانشهر و استقبال پرشور مردم برگزار شد.
خوشه های برنج خزر برای نخستین بار، اردیبهشت سال جاری همزمان با فصل نشاء در پیاده راه فرهنگی کلانشهر رشت در خیابان علم الهدی در کنار مجسمه یک مرد شالیکار در حال دروی برنج کاشته شد و امروز (یکشنبه ) همزمان با اواخر فصل برداشت برنج توسط کشاورزان گیلان، در مراسمی در پیاده راه فرهنگی این کلانشهر برداشت شد.
این اقدام نمادین شهرداری منطقه دو رشت، برای نشان دادن فرهنگ بومی و محلی استان گیلان به عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان انجام گرفته است. در پایان مراسم درو برنج که با اجرای نمایش سنتی همراه بود، شهروندان حاضر خوشه هایی از برنج را با خود بردند.
بیش از 317 هزار بهره بردار بخش شالیکاری گیلان همه ساله برای کاشت برنج ، ابتدا در فصل زمستان دو نوبت زمین های شالیزاری را همزمان با بارش های زمستانه شخم می زنند و پس از آن در نیمه اول فروردین ماه، خزانه گیری نشاء برنج آغاز می شود و از نیمه دوم فروردین تا پایان نیمه اول اردیبهشت ماه، نشاء برنج دستی یا مکانیزه به زمینی که از قبل با تیلر آماده و سپس آب تخت شده، منتقل می شود.
از نیمه دوم اردیبهشت ماه تا اواسط نیمه اول تیرماه نیز فصل داشت برنج است که در این مدت، وجین و مراقبت های گیاهی انجام می شود. از اواخر نیمه دوم تیر تا پایان شهریورماه نیز به تناسب جدول زمان کاشت، فصل برداشت برنج در استان گیلان است.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده:کبیری
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.