به گزارش ایرنا، رسول امیدی روز شنبه در اداره کل گمرک آستارا در جمع خبرنگاران گفت: بیشتر این کالاها شامل محصولات کشاورزی، شیمیایی، معدنی و فلزی، مواد غذایی، سیمان، گچ، شوینده، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، پوشاک، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و مواد پلاستیکی بود که به جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر شده است.
وی با بیان اینکه در پنج ماه امسال 32 هزار تن کالا به ارزش 40 میلیون دلار از گمرک آستارا حمل و نقل شد، اضافه کرد: این میزان حمل و نقل خارجی ورودی در مقایسه با پنج ماه نخست سال قبل، از لحاظ وزن 67 درصد افزایش و از نظر ارزش 27 درصد کاهش داشته است.
وی بیشتر کالاهای حمل و نقل ورودی را شامل لوازم چوبی، فراورده های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن ذکر و اضافه کرد: این کالاها از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین به مقصد کشورهای ترکیه، عراق و امارت متحده عربی ترانزیت شده است.
امیدی ادامه داد: در مدت یاد شده 118 هزار تن کالا شامل لوازم برقی، خودروی سواری، مبل، ماشین آلات، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، گچ، سیمان، ظروف شیشه ای، پوشاک، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی به ارزش 527 میلیون دلار از گمرک آستارا به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین حمل و نقل شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن 22 و به لحاظ ارزش 50 درصد افزایش داشته است.
او اظهار داشت: امسال 45 تن کالا به ارزش 176 هزار دلار در قالب تجارت چمدانی از گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شد که بیشتر آنها مواد غذایی، مواد پلاستیکی و محصولات کشاورزی بوده و اغلب به جمهوری آذربایجان صادر شده است.
مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا شمار ترددکنندگان از این مرز در پنج ماه اول امسال را 314 هزار و 6 نفر ذکر و بیان کرد: تعداد تردد کنندگان خروجی هفت و ورودی هشت درصد افزایش داشته است.
امیدی درآمد عمومی گمرک آستارا در سال جاری را 153 میلیارد و 534 میلیون ریال اعلام و تصریح کرد : این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، 30 درصد کاهش داشته است.
اداره کل گمرک آستارا در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، موافقت نامه تجارت بین المللی، صدور برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند و رتبه اول تجارت چمدانی مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات مرزهای شمال کشور را دارد.
شهرستان بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور است و سالیانه نزدیک به 800 هزار مسافر داخلی و خارجی از آن تردد می کنند.
خبرنگار: یوسف هدایتی**انتشار دهنده: بابایی
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.