به گزارش ایرنا، در این آیین فرامرز شکوری و شوکت منصوری دو تن از اهالی فرهنگ و ادب گیلان به معرفی و نقد و بررسی کتاب آنا پرداختند.
فرامرز شکوری شاعر و منتقد ادبی ، از زبان ساده ی شعر برخاسته از جان بینی و جهان بینی زهرا سیاوش آبکنار در این کتاب سخن گفت .
وی در ادامه به اندیشه شعری ، صور خیال، پشتوانه فرهنگی ، عاطفه موجود در کتاب ، زیبایی اندیشه شعری ، اشعار وی پرداخت.
شکوری افزود: شاعر بر اساس جهان بینی خود عشق را مبنای حرکت و شور و اشتیاق انسان می داند و از گلوی شعرش شور و شرر زن زبانه می کشد .
به گفته وی شعرهای درخشان و صمیمانه سیاوش آبکنار جسارت زن را در این کتاب نشان می دهد .
شوکت منصوری بانوی منتقد ادبی در مورد کتاب ' آنا ' بیان کرد : گفت و گو و واگویه خاطرات به نوعی در تمام شعرهای این مجموعه روایت می شود . روایتی از من راوی ، اول شخصی صمیمی تا بتواند همذات پنداری کند .
وی اظهار داشت : شاعر گاهی ساختار شعر و زبان را می شکند و گاه خوشه های آوایی را خلق می کند که تمام قد ساختار زیبایی شناسی زبان و کارکرد آن در شعر جلوه گر می شود و صناعت شعری و زبانی با احساس و صمیمی و آرامش بخش گفت و گو و خاطرات را پیش می برد و در لایه های درونی و پنهانی خود نقبی به ادبیات زیست بوم می زند.
در این آیین با حضور جمعی از فرهیختگان گیلانی شماری از شاعران خوب استان به شعرخوانی برای حاضران پرداختند.
در شعر آنا 69 می خوانیم : آنا ، در بحرانی تلخ / گفتی: خدا کجاست /گفتم همین حوالی / نزدیک و دور/ پشت دروازه ی قلبت/از پشت پلکهایت تا بام آسمان ...
زهرا سیاوش آبکنار شاعر ، نویسنده ، منتقد ادبی و پژوهشگر فروردین 1331 در روستای آبکنار بندرانزلی چشم به جهان گشود.
وی دارای مدرک کارشناسی ارشد پرستاری است و سالها در این کسوت به بیماران خدمت کرد اما از کودکی به شعر و شاعری عشق می ورزید .
سیاوش آبکنار تاکنون 9 مجموعه شعر به نامهای فصل سکوت شاخه ها ، یلدای خاموش ، دلنامه های سپید سبز ، پرنده خیال، آینه های موازی ، الهه ی دریایی ، غزل گفتی برای کشتن من ، با دامنی رباعی و آنا را به چاپ رسانده است .
بانو سیاوش آبکنار مدیریت انجمن شعر دیله اوخان را عهده دار است و تاکنون افزون بر 40 نقد شعر و 30 مقاله در مورد فرهیختگان گیلانی نوشته که اغلب در جراید استان چاپ شده است .
خبرنگار: بابایی
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.