در نهایت پس از انتظاری طولانی، سپیدرود نخستین بازی لیگ برتری خود را پشت سر گذاشت؛ در روزی که هواداران می‌توانستند شاهد نخستین امتیازات تیم محبوب خود باشند اما پیروزی نفت، انتظار هواداران این تیم را به تعویق انداخت.
سپیدرود درحالی‌که نیمه نخست با گل زیبای پویا نزهتی پیش افتاد، با دو اشتباه فاحش مدافعین خود سه امتیاز بازی را تقدیم حریف کرد تا نخستین گل لیگ برتری سرخ‌پوشان با خاطره خوبی در ذهن تاریخی فوتبال گیلان ثبت نشود.
سپیدرود در حالی اولین گام را با شکست برداشت که بسیاری تصور می‌کردند جلوی نفت بحران‌زده کار سختی در پیش نداشته باشد. این بازی برای رشتی‌ها دو نیمه متفاوت داشت. نیمه نخست که با برتری سپیدرود همراه بود و حتی می‌توانست اختلاف بیشتر شود، نیمه دوم اما بازی بی‌هدف و بی‌نظمی را به نمایش گذاشت و هیچ برنامه و توانی برای ایجاد خطر بر روی دروازه حریف نشان نداد. هرچند دقیقه 88 ضربه سر حسینی می‌توانست بازی را به تساوی بکشاند اما سد محکمی به نام بدشانسی مانع از این اتفاق شد.
گل پویا نزهتی گل بسیار زیبا و خاطره‌انگیزی بود که حقیقتاً جای افسوس داشت با سه امتیاز همراه نشد. گلی که هواداران وفادار این تیم را غرق در شادی کرد تا مهاجم دوست‌داشتنی رشتی‌ها به سراغ جمعیت برود و روی تابلوهای تبلیغاتی به احترام آنها سلام نظامی دهد. هوادارانی که روز عجیبی را در ورزشگاه تختی برای نفت به نمایش گذاشتند و کاری کردند که این تیم برای اولین بار در مقابل یک تیم شهرستانی شور و نشاط ویژه‌ای را روی سکوهای خود تجربه کرد.
سپیدرود با این هواداران می‌تواند به سوگلی لیگ تبدیل شود. تیمی شهرستانی که به هر استانی پا بگذارد، گیلانی‌های زیادی در استقبال از آنها به ورزشگاه خواهند رفت و هواداران بومی زیادی که هیچ جا تیم خود را تنها نخواهند گذاشت و این نکته بدین معنی است که حضور سپیدرود به پرشور و مهیج‌تر شدن لیگ امسال کمک خواهد کرد.
سپیدرود با این سرمایه‌ ارزشمند می‌تواند به موفقیت برسد. فقط کافی است این تیم و بازیکنانش خود را پیدا کنند. هواداران نباید شک کنند که سه امتیاز نخست سپیدرود خیلی زود حاصل می‌شود. اگر این اتفاق در نخستین بازی این تیم نیفتاد تنها به دلیل تجربه کم و استرس بالای تیم بود.
گل زودهنگام سپیدرود در این بازی شاید عامل بدشانسی رشتی‌ها بود چراکه بازیکنان ناچار بودند بیش از 80 دقیقه استرس بالای حفظ این نتیجه را تحمل کنند. اولین بازی لیگ برتری سپیدرود بعد از این همه سال انتظار به حدی حساس و پراهمیت شده بود که از یک ماه پیش مرتب درباره آن در رسانه صحبت بود؛ همین عامل قطعاً بازیکنان را تحت‌فشار روانی بیشتری قرار داده بود تا از تک گل خود محافظت کرده و بتوانند سه امتیاز را به هواداران خود تقدیم کنند.
از سوی دیگر آنها انگیزه مضاعفی داشتند تا شایستگی‌های خود را ثابت کنند و نشان بدهند که ادعای برخی مبنی بر اینکه سپیدرود، توریست لیگ برتر است و به‌زودی به لیگ یک برمی‌گردد، اشتباه است. این‌همه توجه و تمرکز بر روی تیمی که تجربه لیگ برتر را ندارد قطعاً فشار روانی بسیاری همراه دارد. به شکلی که دیدیم نفت، نان تجربه‌ بازیکنانش را خورد و توانست بازی را در بیاورد وگرنه چندان تیم برتر زمین نبود اما دو اشتباه مرگبار مدافعین سپیدرود نشان داد که بازیکنان این تیم چه استرسی را تحمل می‌کنند.
احمد آهی با یک اشتباه بچگانه گل اول را تقدیم نفت کرد. واکنش آهی درست پس از ورود توپ به دروازه قابل تأمل است. او پس از گل به‌سرعت بر زمین زانو زد و سر خود را بر زمین گذاشت و مدت زیادی به همان شکل نا امیدوار ماند. همین بازیکن وقتی یک دقیقه بعد دست به خطای پنالتی زد، نشان داد که استرس بالایی را تحمل می‌کند و تمرکز خود را ازدست‌داده است. اما تنها آهی نبود که پس از گل اول نفت تمرکز خود را از دست داد بلکه کل تیم هم از این قاعده مستثنا نبود.
اما سپیدرودی‌ها قطعاً می‌توانند به موفقیت برسند اگر خود را پیدا کنند. آنها به یک برد نیاز دارند تا به این باور برسند و از این استرس رها شوند. قطعاً هواداران می‌توانند نقش بسزایی در کاهش این استرس داشته باشند و باور لازم را به بازیکنان تزریق کنند.
بازی نخست نماینده گیلان در لیگ برتر به هر نحوی پایان یافت و حالا 29 هفته پیش روی این تیم است. بنابراین منطقی است که همه هواداران به روبرو نگاه کنند و همه با هم بازی نخست را فراموش کنند. این تیم نیاز به حمایت دارد تا شایستگی خود را به اثبات برساند.
وظیفه هواداران در برهه ابتدایی لیگ این است که فضا را برای بازیکنان و آرامش ذهنی آنها مهیا کنند. تمام تیم‌های دنیا کنار خود یک روانشناس دارند تا بازیکنان را در شرایط سخت ازلحاظ ذهنی آماده نگه‌دارند چراکه می‌دانند شرایط ذهنی و استرس بازیکنان شوخی نیست.
سپیدرود تیمی است که به هواداران خود متکی است؛ این اتکا در مواقعی حتی از پول هم بیشتر است. بنابراین هواداران می‌توانند نقش روانشناس تیم را هم بازی کنند و با درایت و حمایت خود این باور را در بازیکنان به وجود بیاورند. و قطعاً درایت در این برهه فراموشی این بازی و حمایت بیشتر از تیم است. چراکه اگر سپیدرود خود را پیدا کند باید ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرخ.
2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.