در نامه محمدعلی نجفی به وزیر جهاد کشاورزی که نسخه ای از آن عصر چهارشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، نوشته شده: افزایش بهای خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری، بصورت میانگین کمتر از 10 درصد بوده و هم اکنون علیرغم گـذشت بیش از چهار مـاه از خرید محصول کشاورزان، بخش عمده بهاء برگ سبز خریداری شده، پرداخت نشده که این امر با عنایت به تک محصولی بودن چایکاران استان و نیز سرانه حدود 5000 متر مربعی زمین برای هر خانوار چایکار، باعث وارد آمدن فشارهای مضاعف بر این قشر زحمت کش شده است.
استاندار گیلان در ادامه این نامه، پرداخت بهای خرید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی با سرعت و سهولت بیشتر که خبرهای آن در صدا و سیما و سایر رسانه‌ها منتشر شد را موجب افزایش انتظارات چایکاران دانست و از وزیر جهاد کشاورزی خواست اقدام عاجل در راستای پـرداخت مطالبـات ایـن قشر پرتلاش را دستور دهد.
وی در خاتمه این نامه متذکر شده است: پرداخت شدن باقیمانده‌ مطالبات چایکاران موجب می‌شود اقدامات مثبت و امیدآفرینی را که دولت طی چهار سال گذشته انجام داده ، تحت الشعاع قرار نگیرد.
برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه ، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه آغاز می شود.
استان های گیلان و مازندران بین 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90درصد این باغ ها در استان گیلان واقع است.
از سوی شورای عالی اقتصاد، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال زراعی 96 ، مبلغ 26 هزار و 242 ریال و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه 2 ، 14 هزار و 695 ریال تعیین شده است.
سال گذشته 139 هزار و 228 تن برگ سبز چای شامل 29 درصد درجه یک، از باغ های گیلان و مازندران برداشت شد که از این میزان، 31 هزار تن چای خشک بدست آمد.
7294/ 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.