به گزارش خبرنگار ایرنا زهرا بدن آرا روز سه شنبه در نشست انجمن کتابخانه های عمومی آستارا در فرمانداری این شهرستان اظهار داشت : از هفت کتابخانه عمومی در حال احداث در استان گیلان، کتابخانه چوبر تالش با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال و کتابخانه خیرساز واجارگاه رودسر، امسال به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به تاثیر نوسازی و بهسازی کتابخانه ها در جذب اعضای کتابخوان یاداور شد : سال گذشته 80 میلیون ریال برای تجهیز کتابخانه های عمومی آستارا اختصاص یافت و امسال نیز در صورت تامین منابع، اعتبار لازم اختصاص خواهد یافت.
بدن آرا بیان کرد: میانگین سرانه فضای مطالعه در کشور 2 متر مربع برای هر یکصد نفر، در استان گیلان یک متر و 21 سانتی متر مربع و در شهرستان آستارا یک متر و 39 سانتی متر مربع است.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با 6 عنوان کتاب در بخش های کودک نوجوان و بزرگسال با جوایز ارزنده نقدی در دهه کرامت با هدف ترویج مطالعه فرهنگ اسلامی و سیره ائمه معصوم (ع) در استان افزود: تاکنون 22 هزار و 150 نفر برای شرکت در آن نام نویسی کرده اند.
*لزوم توسعه و بهسازی کتابخانه های مدارس
فرماندار شهرستان آستارا نیز در این جلسه گفت: ترویج فرهنگ مطالعه از دغدغه هایی است که باید متولیان فرهنگی به آن همت کنند.
یونس رنجکش افزود: احداث کتابخانه عمومی در شهرک عباس آباد، بهسازی مسیر دسترسی کتابخانه بخش لوندویل و بهسازی محوطه کتابخانه دهستان ویرمونی این شهرستان در دستور کار قرار دارد.
وی توسعه کتابخانه های مدارس را ضروری خواند و گفت: فرهنگ مطالعه باید در مدارس آستارا جدی گرفته شود و این امر، سطح مهارت زندگی افراد را ارتقا خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون به راه اندازی کتابخانه ها در روستاها نگاه جدی نشده است، افزود: 20 کتابخانه در 2 هزار روستای استان گیلان ساخته شده است و باید با مشارکت خیران افزایش یابد.
در ادامه این نشست رئیس اداره کتابخانه های عمومی آستارا نیز گفت: نیم درصد درآمد سالیانه شهرداری به حساب انجمن کتابخانه های عمومی آستارا واریز می شود و در این راستا از سال 84 تاکنون به میزان 2 میلیارد و 600 میلیون ریال واریز شده است.
قاسم خسروی با بیان این که سال گذشته اعتبار استانی کتابخانه های عمومی آستارا 700 میلیون ریال بود که حدود 110 میلیون ریال اختصاص یافت افزود: راه اندازی کتابخانه سیار روستایی در این شهرستان ضروری است.
چهار کتابخانه عمومی آستارا یک هزار و 500 متر مربع مساحت و 2 هزار نفر عضو فعال دارند و 45 هزار جلد با 38 هزار عنوان کتاب در آنها موجود است.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.
خبرنگار: یوسف هدایتی**انتشار دهنده: بابایی
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.