سهراب عاقبتی روز سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با حبرنگار ایرنا افزود : توجه به نکات آموزشی- بهداشتی و پیشگیری برای گروه های در معرض خطر شامل اکیپ های صحرایی ، پرسنل شاغل در کلینیک های دولتی و خصوصی ، پرسنل شاغل در آزمایشگاه های دامپزشکی و پرسنل شاغل در کشتارگاه ها با هدف کنترل این بیماری مشترک بین انسام و دام در شرایط فعلی بسیار ضروری است .
وی گفت : با هدف کنترل و پیشگری از همه گیری این بیماری خطرناک استفاده از چکمه ، لباس کار سراسری و دستکش در هنگام حضور در اماکن روستایی و دامداری ها برای پرسنل اکیپ های صحرایی دامپزشکی ضروری است .
به توصیه عاقبتی این نیرو ها بایستی بازرسی البسه شخصی ، لباس کار و بدن و جستجوی حضور احتمالی کنه ها بر روی بدن و درون البسه ها را قبل از ترک محیط روستا و دامداری جدی بگیرند و در صورت مشاهده وجود کنه بر روی بدن یا درون البسه، از جدا کردن کنه و له نمودن آن با دست برهنه خودداری و با استفاده از پنس نسبت به جدا ساختن کنه از بدن یا درون البسه اقدام کنند.
وی گفت : به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه جراحت در بدن فرد چه بوسیله سرنگ و سرسوزن و وسایل و ابزار و ادوات دامپزشکی و چه بوسیله ضربات دام ، کنترل و مهار کامل دام حین عملیات واکسناسیون ضروری است .
وی افزود : ضدعفونی نمودن هرنقطه ازبدن که ترشحات خونی دام به آن رسیده باشد با هیپوکلریت سدیم 5% - محلول 2% گلوتارآلدئید – ترکیبات ضدعفونی کننده فنلیک ( 3 – 5 درصد ) ، صابون ها و ترکیبات دترجنت ، با رعایت دستورالعمل شرکت سازنده ، رعایت اصول ایمنی هنگام خونگیری از دام به منظور ممانعت از آلودگی دست ها با خون دام، جمع آوری و معدوم کردن سرسوزن های مورد استفاده در خونگیری و ضدعفونی سرسوزن های واکسیناسیون دام نیز با هدف کنترل این بیماری ضروری است .
وی به پرسنل شاغل در کلینیک های دامپزشکی نیز توصیه کرد : قبل از هرگونه اقدام نسبت به اخذ سابقه و تاریخچه کامل دام که در آن توجه لازم به مبداء اولیه دام معطوف شده ، اقدام کنند و چنانچه دام از مناطق روستایی دارای موارد مظنون به بیماری CCHF ( جمعیت انسانی ) به درمانگاه آورده شده ، باید آخرین وضعیت سمپاشی یا حمام دادن بدن دام علیه کنه ها و نیز وضعیت آلودگی دام به کنه در هنگام معاینه در درمانگاه مورد بررسی قرار گرفته و انجام هرگونه اعمال جراحی ، درمان ، سخت زایی دام و سایر موارد مشابه ( درصورت عدم وجود سابقه سمپاشی یا حمام دادن دام علیه کنه ها ) با رعایت توصیه های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه انجام پذیرد.
عاقبتی گفت : همچنین استفاده از لباس کار سراسری مناسب ، چکمه ، دستکش و ماسک در هنگام معاینه و درمان دام ، استفاده از وسایل و ادوات استریل برای معاینه ، درمان و جراحی دام و استریل نمودن هرگونه وسایل مورد استفاده در معاینه و درمان و جراحی دام بعد از اتمام کار، شستشو و ضدعفونی دست ها ( با استفاده از ترکیبات دترجنت ) بعد از انجام هرنوبت عملیات معاینه یا جراحی یا درمان دام ، تعویض لباس کار و ضدعفونی نمودن بعد از انجام کار برای این پرسنل و ضدعفونی محیط کلینیک به صورت روزانه با استفاده از ترکیبات فنلیک ( 3 تا 5 درصد ) و اجرای منظم برنامه سمپاشی ضروری است.
وی به پرسنل شاغل در آزمایشگاه های ادارات کل و شبکه های دامپزشکی استان نیز، استفاده از روپوش مناسب ، ماسک و دستکش در هنگام انجام امور روزانه و کار با نمونه های دامی اعم از خون و بافت ها و اندام های مختلف ( نظیر کبد، غدد لنفاوی و غیره ) استفاده از وسایل استریل برای انجام آزمایشات و استریل نمودن ملزومات مورد استفاده در هر روز قبل از پایان کار روزانه و ترک محیط کار، سوزاندن کلیه نمونه های دامی ارجاع شده به آزمایشگاه پس از انجام آزمایشات لازم ، ضدعفونی محیط آزمایشگاه درصورت ایجاد آلودگی با هرگونه ترشحات و بافت های دامی ( با استفاده از ترکیبات فنلیک 3 – 5 درصد ) را توصیه کرد.
وی در مورد افراد شاغل در کشتارگاه ها نیز گفت : رعایت استفاده از لباس کار سراسری مناسب ( یا روپوش ) ، چکمه ، دستکش ، ماسک و استفاده از آنها بویژه در تمام مدت بازرسی بهداشتی لاشه گوشت ، انجام معاینات قبل از کشتار و ممانعت از ذبح دام های تب دار در کشتارگاه ، نظارت بر معدوم سازی آلایشات غیر خوراکی و اندام ها و لاشه های ضبطی، خودداری از انجام معاینات و بازرسی گوشت در صورت وجود هر گونه زخم و خراش های پوستی، ضدعفونی دست ها ، وسایل و البسه بعد از انجام کار روزانه با استفاده از ترکیبات یاد شده به این افراد توصیه می شود .
عاقبتی افزود : محل نگهداری پوست در کشتارگاه ها و اصطبل نگهداری دام باید بطور منظم و روزانه شستشو ، ضدعفونی و به طور هفتگی تحت نظارت شبکه توسط سموم مناسب و مجاز سم پاشی شود.
مدیرکل دامپزشکی گیلان در این مصاحبه با تائید سلامت کامل گوشت های توزیع شده در مراکز عرضه معتبر استان گفت : مردم می توانند بدون نگرانی گوشت قرمز مصرف کنند .
عاقبتی اظهار کرد : کلیه کشتارگاه های صنعتی استان مجهز به سیستم پیش سرد کن هستند و گوشت دام های ذبح شده پس از 24 ساعت نگهداری در سردخانه ها به بازار عرضه می شود.
وی افزود: مراحل بازرسی بهداشتی در کشتارگاه ها از قبیل اندازه گیری اسیدیته گوشت توسط کارشناسان دامپزشکی انجام شده و به دام های ذبح شده مهر دامپزشکی زده می شود.
عاقبتی تاکید کرد : تهیه و استفاده گوشت از مراکز غیر معتبر که به شکل غیرمجاز و در خارج از کشتارگاه ذبح و استحصال می شوند، مشکوک به بیماری بوده و خطر انتقال بیماری به افراد وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان همچنین به مصرف کنندگان توصیه کرد: هنگام قطعه قطعه کردن گوشت در منازل از دستکش استفاده کنند.
عاقبتی یادآور شد : با وجود همه تدابیر اتخاذ شده ، برای کنترل بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، مصرف کنندگان بایستی نکات بهداشتی و توصیه های ارائه شده توسط دامپزشکی را جدی بگیرند.
بیماری تب کریمه کنگو نخستین بار در سال 1944 در کریمه شیوع یافت و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام شد. در سال 1956 این بیماری در کنگو مشاهده گردید و از اینرو با توجه به نام دو مکان شیوع ، اسم تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برای آن انتخاب شد .
ویروس CCHF به وسیله کنه هیالوما منتقل می‌شود، مخزن ویروس در طبیعت اصولا کنه‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرحند. این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب ها و سلاخ ها) سبب ایجاد همه‌گیری‌های ناگهانی می‌شود.
این بیماری بیشتر در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاورمیانه عراق، هند، افغانستان، پاکستان، ایران و غرب چین مشاهده می‌شود.
بیماریCCHF در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند. دوره کمون بیماری به طور متوسط چهار روز و حداکثر 12 روز است و معمولاً تا روز چهارم علائم غیر خونریزی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده در بیمار بروز می کند .
علائم خونریزی از روز چهارم شروع می‌شود که به صورت خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده و رحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دست ها ظاهر می‌شود.
سمپاشی منازل و اصطبل‌ها جهت کاهش کنه‌ها ، مصرف مواد ضد عفونی جهت گندزدایی توالت‌ها، محیط آلوده به خون و ترشحات بیمار در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار موثر است.
به دلیل اینکه این بیماری در دام بدون علامت است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا 24 ساعت در دمای منفی 1 تا 4 درجه سانتیگراد قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود و همچنین از خرید گوشت های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیر مجاز) خودداری شود.
تهیه گزارش : ابراهیمی **انتشاردهنده: کبیری
6070/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.