رضا علیزاده روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به گشایش نمایشگاه ترویجی نمونه سازی چادرشب و زیورآلات گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی استفاده از تمام ظرفیت های دولتی و مردمی در راستای مقاوم سازی اقتصاد کشور است که در این بین، صنایع دستی نقش ویژه ای دارد.
وی به جایگاه صنایع دستی در افزایش تولید ناخالص ملی اشاره و اظهار کرد: در زمان حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه به مقوله صنایع دستی نگاه ویژه ای دارند و با برنامه ریزی صحیح در این حوزه ، توانسته اند ارزآوری و درآمد سرانه بالایی را نصیب خود کنند.
علیزاده وجود رقیبان خارجی در حوزه صنایع دستی با قیمت و کیفیتی پایین تر را آفت صادرات اقلام صنایع دستی دانست و گفت: در راستای رفع این معضل و به چرخش درآوردن چرخه های تولید صنایع دستی ضروریست تا نوآوری در تولید و بازاریابی به شیوه نوین را در نقطه توجه برای صادرات این کالاها قرار دهیم.
علیزاده یادآور شد: طی سال های 92 تا 95 ، میزان صادرات آثار هنرهای سنتی و صنایع دستی استان چهار میلیون و 400هزار دلار بوده است.
وی اضافه کرد: این رقم سال 92 ، 700هزار دلار بود که در سال 95 به یک میلیون و 500هزار دلار رسیده است.
علیزاده توسعه و پیشرفت در صادرات صنایع دستی را مرهون همت و تلاش هنرمندان این حوزه دانست و یادآور شد: اقدام و عمل نگاهی نافذ بر تحقق اقتصاد مقاومتی را می طلبد.
وی اشتغال جوانان را دغدغه دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی خواند و گفت: جوانان علاقمند به هنرهای سنتی و صنایع دستی درصورت مهارت آموزی و شرکت در دوره های توانمندسازی می توانند به اشتغالی با ضریب مثبت برسند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ایجاد بازارچه های عرضه محصولات صنایع دستی، رفع مشکلات بیمه ای هنرمندان این حوزه و نیز اعطای تسهیلات کم بهره را مهمترین نیاز فعالان حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانست و افزود: تحقق این نیازمندی ها با تعامل و تامل جمعی مرتفع می شود.
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر 21 هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از 80 رشته فعالیت می‌کنند.
نمایشگاه ترویجی نمونه سازی چادرشب و زیور آلات گیلان در محل نمایشگاه دائمی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در حال برگزاری است.
خبرنگار: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.