محمد رضا روشنی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اثبات تلف شدن دام توسط حیوانات درنده منوط به بررسی های کارشناسی و وجود رد پای حیوان درنده، لاشه دام و محل شکار آن است.
وی اظهار کرد: اگر دام دارای پروانه چرا در جنگل و محدوده حیات وحش از سوی حیوان درنده مورد حمله قرار گرفته و تلف شده باشد، امکان پرداخت بخشی از خسارت آن وجود دارد.
وی بیان کرد: اگر دامی توسط حیوانات درنده در حریم روستا تلف شود، دامدار حق شکایت و پیگیری خسارت وارده را خواهد داشت و در گذشته برغم گزارش مردمی مبنی بر اتلاف دام توسط حیوانات درنده در حریم یکی از روستاهای آستارا، بررسی های کارشناسی صحت آن را اثبات نکرد.
روشنی ادامه داد: حریم حیات وحش باید مراعات شود؛ گرگ و خرس از حیوانات درنده جنگل های آستارا هستند و با وجود بررسی های کارشناسان محیط زیست این شهرستان، تاکنون رد پا و اثری از شیر یا پلنگ در مناطق جنگلی آستارا مشاهده نشده است.
او گفت: چند بار در استان گیلان از سوی سازمان محیط زیست خسارت دام دارای پروانه چرای تلف شده در حیات وحش، به دامداران پرداخت شده است.
چند تن از دامداران روستاهای بخش لوندویل آستارا در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در این شهرستان، مدعی خسران ناشی از اتلاف دام توسط حیوانات درنده شده بودند.
آستارا در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و از 40 هزار هکتار منابع ملی آن 32 هزار هکتار را اراضی جنگلی تشکیل می دهد و دامداران این شهرستان 18 هزار و 500 راس گاو و گوساله و 16 هزار راس گوسفند و بز را به روش های سنتی و نیمه سنتی نگهداری می کنند.
خبرنگار: عیسی پاشاپور** انتشار : نصراله ابراهیمی
7124/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.