تخلفات شائبه های انتخاباتی از مهم ترین موضوعات هر انتخابات به شمار می رود و بر همین اساس ناظران متعددی از مراجع مختلف این مسائل را پیگیر و رصد می کنند.
یکی از تخلفات و شائبه های انتخاباتی که معمولا وجود دارد، حمایت برخی از اشخاص و افراد تحت عنوان اسپانسر می باشد که البته اصل ماجرا پس از انتخاب گزینه مورد نظر و حمایت شده می باشد. حال تصور کنید اگر پیمانکار شهرداری در انتخاب شهردار و ناظر بر مدیریت شهری یعنی شورا دخالت کند و هزینه های این انتخاب را به عنوان اسپانسر بپذیرد، آیا این هزینه ها را از جیب مردم پس خواهد گرفت یا از شهردار و شورا؟
بررسی ها نشان می دهد در فرآیند انتخاب و یا استیضاح بعضی از شهرداران، انتخاب بعضی از اعضای شورا به عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری، پیمانکاران شهرداری اعم از پیمانکار پروژه های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، عمرانی، خدماتی و ... دخالت می کنند و به عنوان اسپانسر یا حامی مالی هزینه های انتخاب را پرداخت می کنند که این مسئله در مجموع آسیب ها و تبعات فراوانی با خود به همراه دارد بطور مثال اگر هر پیمانی به شکل عادلانه در قالب فراخوان مناقصه برگزار شود و هر پیمانکاری که کمترین قیمت پایه کارشناسی را بدون رانت اطلاعاتی پروژه اعلام کند، برنده مناقصه شود لزومی ندارد بعضی از پیمانکاران پروژه های یادشده شهرداری در انتخاب و یا استیضاح بعضی شهرداران دخالت کنند و با برداشت از جیب شهروندان؛ بر بعضی از شهرداران و شوراها مدیریت نمایند.
چرا در بعضی از شهرداری ها صرفا از یک یا چند پیمانکار خاص در اجرای پروژه ها استفاده می شود و برای ایجاد رقابت سالم و ارتقاء کیفیت اجرایی پروژه ها از همه پیمانکاران استفاده نمی شود؟ براستی شهرداری یا شورای شهر با اجازه چه کسی از اعتماد مردم سوءاستفاده و به جای اینکه پیمانکار را مدیریت و یا نظارت کنند، زیر چتر پیمانکار قرار می گیرند و پروژه را طبق قرارداد در پیمان به اتمام نمی رسانند؟
به نظر می رسد فرایند آگهی فراخوان مناقصه تا تعیین و قرارداد پیمانکار باید به نسبت مساوی بین پیمانکاران توزیع شود تا آن عضو شورایی که اصرار به استیضاح یک شهردار داشت، رأیش توسط پیمانکار در شب استیضاح تغییر نکند.
این نوع مدیریت پیمانکار بر شهردار و شورا مختص پیمانکاران پروژه های عمرانی نبوده و هر پیمان اعم از پروژه فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و خدماتی در شهرداری به شکل صحیح در اختیار پیمانکار قرار گیرد، شاهد اجرای پیمان در موعد مقرر خواهیم بود و پیمانکاری که در همین شهرداری پیمانکار شده، به خودش اجازه نخواهد داد که در انتخاب و یا استیضاح شهردار و یا انتخاب عضو شورا هزینه کند و چند برابر آنرا از جیب شهروندان آن شهر پس بگیرد.
2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.