به گزارش ایرنا، میاموتو که همسری ایرانی و حلقه ای با نگین فیروزه نیشابور بر انگشت دارد، عاشق طبیعت و فرهنگ ایران است و به روایت محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر بزرگ معاصر کارهایش سرشار از عناصر طبیعت ایرانی با چشم انداز ژاپنی است.
می گوید : آبرنگ مثل هایکو (کوتاه‌ترین گونه شعری در جهان که مبدع آن ژاپنی‌ها هستند) است مثل غذای ژاپنی اما رنگ و روغن مثل پخت غذای ایرانی است و شاید از این رو کارهای آبرنگش بسیار قوی تر از رنگ و روغن است.
کارهای آب مرکب او منظره درختچه هایی روییده بر صخره، گل های داوودی ، شکوفه های گیلاس زیبا و لطیفند و فرهنگ و طبیعت ژاپن را نشانمان می دهد.
به طبیعت علاقه بسیار دارد و گل ها و درختانی را که با دست خود پرورانده، به تصویر کشیده است . می گوید اغلب آدم ها به زیبایی گل های وحشی توجه نمی کنند ولی من دلباخته آنها هستم .
می پرسم هایکو چقدر روی نقاشی هایتان تاثیر دارد، جوری که انگار از این سئوال به وجد آمده، به فارسی شیرین و روانی می گوید : هایکو در خون ما است و احساسم از طبیعت مثل هایکو می ماند .
چیبا اضافه می کند : پدرم هایکو می سروده و این ذوق و علاقه به من نیز به ارث رسیده است؛ به ژاپنی هایکویش را برایم می خواند و معنا می کند: ماه کامل در آب جوی افتاد، خنده اش گرفت.
از او در مورد سبک کارش می پرسم، پاسخ می دهد سبک کارم پله به پله عوض می شود. با شنیدن نوای ساز گروهی که برای اجرای قطعاتی از آثار مولانا به نگارخانه آمده اند، با شیفتگی کناری می نشیند و گوش جان می سپارد.
این هنرمند ژاپنی که سال ها ساکن گیلان بوده، تاکنون بیش از هشت نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و ژاپن برگزار کرده است.
محمد رضا شفیعی کدکنی شاعر طبیعت دوست و علاقمند به نقاشی و فرهنگ ژاپن در بروشور معرفی کارهای این بانوی هنرمند ژاپنی نوشته است : در کارهای خانم چیبا که سرشار از عناصر طبیعت ایرانی با چشم انداز ژاپنی است، ویژگی خاصی احساس می کنم که در دیگر آثار نقاشان ژاپنی آن را ندیده ام .
نمایشگاه انفرادی در هتل استقلال تهران در سال 1977 و برگزاری نمایشگاه گروهی بین سال های 1970 تا 1985 در موزه فرهنگ و هنر کیوتو از مهم ترین نمایشگاه های این هنرمند است.
چیبا میاموتو هنرمند ژاپنی 46 اثر آبرنگ ، آب مرکب ، رنگ روغن و سفال خود را با عنوان دنیای چیبا از 13 تا 20 اسفندماه جاری در نگارخانه کوچه باغ انزلی در معرض تماشا گذاشته بود.
خبرنگار: گیتی بابایی ** انتشاردهنده: کبیری
6030/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.