سازمان بهزیستی در سطح کشور خانه های امن را به عنوان سرپناهی برای زنان بی پناه از خشونت های خانگی راه اندازی کرده است و بنا به اعلام این سازمان، در زمان حاضر 18 استان کشور از این خانه های امن برخوردارند؛ بهزیستی گیلان نیز یکی از این استان هاست که برای زنان خشونت دیده خانگی این استان خانه امن ایجاد کرده است.
خشونت علیه زنان یکی از پدیده های رایج در جامعه است بنابراین ایجاد خانه های امن با فکر و ایده بهزیستی می تواند پناهگاه و منزلگاهی برای زنان، به منظور دور ماندن از خشونت های خانگی و رفع مشکلات این قشر باشد.

**حمایت قانونی از زنان خشونت دیده در خانه امن
کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی استان گیلان در رابطه با خانه های امن به خبرنگار ایرنا گفت: در این خانه ها ، زنان خشونت دیده پذیرش، مراقبت و حمایت قانونی می شوند.
سیده سهیلا اکبری افزود: خانه های امن مکانی مطمئن برای زنان خشونت دیده یا در معرض خشونت است البته زنان در خانه های امن برای همیشه نمی مانند.
وی اظهار کرد: در این خانه زنان خشونت دیده از 2 تا شش ماه نگهداری می شوند و برای رفع مشکلات آنها اقدامات لازم انجام می گیرد.
اکبری بیان کرد: با فراهم کردن امکانات لازم در خانه های امن زنان خشونت دیده خانگی می توانند فرزندان دختر از شیرخوارگی تا دبیرستان و فرزندان پسر تا 12 سالگی را به همراه خود داشته باشند که البته فرزندان پسر بعد از سن یاد شده، در مکانی دیگر نگهداری می شوند.
کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی استان گیلان بیان کرد: در این خانه ها تیم ویژه شامل مددکار، مشاور حقوقی، روانشناس، روانپزشک فعالیت دارند و با توجه به خشونت هایی که ممکن است برای زنان اتفاق بیفتد، از همکاران پزشکی قانونی نیز برای تعیین میزان خشونت کمک گرفته می شود.
اکبری در رابطه با تعیین میزان خشونت برای پرونده سازی در صورت نیاز تصریح کرد: اگر خشونت خانگی علیه یک زن تکرار شود، از این پرونده برای مسایل مربوط به دادگستری استفاده می شود اما تمام سعی مان را به کار می گیریم تا به این مرحله نرسد و به آشتی ختم شود.

**فعالیت یک خانه امن دولتی با امکانات مناسب در گیلان
معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان نیز به ایرنا گفت: در زمان حاضر، یک خانه امن دولتی با امکانات مناسب در مرکز استان (رشت) فعال است.
رضا جعفری سدهی افزود: خانه های امن سازمان بهزیستی برای اسکان زنانی است که به نوعی خشونت دیده یا در معرض خشونت هستند و در واقع هدف کلی از طرح ایجاد خانه های امن ، حمایت و توانمند سازی زنان خشونت دیده یا در معرض خشونتی است که به خدمات اعم از سرپایی یا اقامتی نیاز دارند.
وی در رابطه با اهداف اختصاصی راه اندازی خانه های امن بیان کرد: تامین محل امن برای زنان در معرض خشونت یا خشونت دیده و فرزندان آنها (با در نظر گرفتن محدودیت های سنی شرعی برای پسران) از جمله اهداف ایجاد این خانه هاست.
جعفری سدهی اظهار کرد: خانه امن با هدف مداخله در مشکل یا وضعیت فرد خشونت دیده یا در معرض خشونت بمنظور ارتقاء سطح دانش و آگاهی آنها و خانواده هایشان و کمک به درک موقعیت خود در شرایط خشونت زا و به کارگیری شیوه های پیشگیرانه راه اندازی شده است.
وی تصریح کرد: ارتقاء توانمندی های زنان در معرض خشونت و خشونت دیده و خانواده هایشان برای مقابله با مسایل فردی و اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی بموقع از دیگر اهداف فعالیت خانه امن است.
وی یادآور شد: شناسایی سایر آسیب های اجتماعی مرتبط با خشونت علیه زنان و مداخله برای کنترل و یا رفع آنها و اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی در رابطه با خشونت علیه زنان، نشانه ها و راهکارها از دیگر اهداف اختصاصی راه اندازی این خانه هاست.
معاون اجتماعی بهزیستی استان گیلان بیان داشت: خدمت گیرندگان می توانند به صورت خودمعرف یا ارجاع درون سازمان یا برون سازمان از خدمات خانه امن بهره مند شوند.
وی بیان داشت: ارجاع درون سازمانی توسط خط اورژانس 123، مرکز مداخله در بحران، خدمات سیار اورژانس اجتماعی، پایگاه های خدمات اجتماعی و توسط سایر مراکز وابسته به سازمان بهزیستی در حوزه های مختلف است.
به گفته جعفری سدهی، ارجاع برون سازمان نیز توسط مراجع قضایی، مراجع انتظامی، سایر سازمان ها و نهادها شامل آموزش و پرورش، مراکز مشاوره، سازمان زندان ها، پزشکی قانونی ، دانشگاه ها، سازمان های غیردولتی و ... است.
وی خاطر نشان کرد: زنان خشونت دیده پس از ترک موقعیت و پذیرش در خانه های امن از خدمات مختلف شامل تخصصی، مددکاری، روانشناسی، بهداشتی و درمانی، فرهنگی، آموزشی و اشتغال، حمایت های ملی، قانونی و مشاوره حقوقی بهره مند می شوند.

** گیلان از استان های پایلوت برای راه اندازی خانه امن غیردولتی
مدیرکل بهزیستی استان گیلان نیز در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: گیلان به عنوان یکی از استان های پایلوت برای راه اندازی خانه امن زنان تحت خشونت خانگی غیردولتی است.
محمدرضا پارسی اظهار کرد: تجربه نشان می دهد که هیچگاه فعالیت یک سازمان یا یک بخش نمی تواند به تنهایی پاسخگوی مسئله خشونت علیه زنان باشد، از اینرو استفاده از ظرفیت های غیردولتی و نهادهای مردمی برای توانمندسازی زنان تحت خشونت خانگی می تواند بسیار کمک کننده باشد.
وی بیان داشت: بهزیستی گیلان جزو استان هایی است که از خانه امن دولتی برخوردار است و در زمان حاضر یک خانه امن دولتی در استان فعال می باشد.
پارسی خانه های امن را مکانی برای زنان خشونت دیده یا در معرض خشونت دانست و اظهار کرد: در این خانه ها زنان مورد حمایت قانونی قرار می گیرند.
70هزار خانوار به تعداد یکصد و 30 هزار نفر، از خدمات مختلف بهزیستی استان گیلان بهره مند هستند.
گزارش از: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده: کبیری
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.