توفان سماپور روز سه شنبه در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آستارا اظهار کرد: در همایش ملی کارآفرینی در آستارا که بعد از عید نوروز با همکاری بنیاد ملی نخبگان و مرکز رشد واحدهای فناور برگزار خواهد شد، ایده ها در قالب تیم های کارشناسی بررسی و توسط داوران انتخاب و به مرحله ایده پروری معرفی خواهند شد که به همکاری مسئولان آستارا در برگزاری این رویداد مهم نیاز داریم.
وی افزود: با توسعه زیرساخت های فناوری و اطلاعات در کشور، فیبر نوری در حال وصل به منازل است و بازار بزرگی برای تولید و فروش محتواهای صوتی و تصویری ایجاد خواهد شد و جوانان جویای کار باید با کسب مهارت های لازم در آن مشغول کار شوند.
وی بیان کرد: مرکز آموزش علمی کاربردی تنها مرکز آموزش عالی دولتی است که بر اساس نیاز هر شهرستان، رشته های آموزشی را به شیوه تک پودمان ( آموزش گام به گام) در مقاطع کاردانی و کارشناسی تدوین، تصویب و دایر می کند و به لحاظ وجود اداره کل گمرک در آستارا، رشته امور گمرکی در مرکز آموزش علمی کاربردی این شهرستان ایجاد شده است.
سماپور ادامه داد: به لحاظ فعالیت بازار ساحلی و ظرفیت اقتصادی آستارا، رشته مدیریت کسب و کار در مرکز آموزش علمی کاربردی این شهرستان دایر شده است اما به علت نبود اطلاع رسانی کافی، استقبال خوبی از آن نمی شود.
او گفت: با توجه به نیاز آستارا، ایجاد سه رشته تک پودمان گمرک، رایانه و معماری در مرکز آموزش علمی کاربردی این شهرستان به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد شده و تصویب آنها در مراحل نهایی است.
رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی آستارا اضافه کرد: برای ایجاد رشته آموزشی در حوزه اصناف با مسئولان امر رایزنی شده و راه اندازی رشته های آموزشی در حوزه های محیط زیست، تئاتر، داروخانه و خبر و رسانه این شهرستان ضروری است و دستگاه های اداری می توانند ایجاد رشته های مورد نیاز خود را پیشنهاد کنند.
سماپور باز آموزی تحصیلکرده ها به منظور هدایت به بازار کار، کاربردی کردن آموخته های علمی، ایجاد عدالت آموزشی در مناطق مختلف، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت حسب نیاز منطقه، تامین و هدایت ایده ها به پارک علم و فناوری، آموزش مهارت های مورد نیاز ورود به بازار کار و ارایه مدرک تحصیلی معتبر از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را از هدف ها و مزایای مراکز آموزش علمی کاربردی اعلام کرد.
وی اظهار کرد: میزان شهریه مرکز آموزش علمی کاربردی آستارا به طور معمول 20 درصد از مراکز آموزش غیرانتفاعی و 40 درصد از دانشگاه آزاد اسلامی پایین تر است و متقاضیان می توانند با مدرک تحصیلی دیپلم و بدون پیش دانشگاهی برای تحصیل در مقطع کاردانی و با مدرک کاردانی برای تحصیل در مقطع کارشناسی، بدون آزمون ورودی نام نویسی کنند.
وی بیان کرد: مرکز آموزش علمی کاربردی آستارا در سال 88 تاسیس شده و اکنون در ساختمانی پنج طبقه با هزار و 200 مترمربع فضا به صورت استیجاری مستقر است و زمین لازم برای ساخت مرکز مستقل در این شهرستان تامین شده است و عملیات ساخت آن بعد از عید آغاز خواهد شد.
سماپور ادامه داد: مرکز علمی کاربردی آستارا در هشت رشته کاردانی و 6 رشته کارشناسی 500 دانشجو دارد و نزدیک به 300 نفر از دانشجویان، پسر هستند و تاکنون هزار و 500 نفر از این مرکز فارغ التحصیل شده است و به لحاظ کاربردی بودن دوره های آموزشی، بیش از 75 درصد فارغ التحصیلان آن وارد بازار کار شده اند.
وی گفت: مرکز آموزش علمی کاربردی آستارا در حوزه پژوهش و تالیف کتاب فعال است وچندی پیش یکی از دانشجویان آن در جمع برترین دانشجویان پژوهشگر استان گیلان تجلیل شد و کتاب های علمی نیز در این مرکز تالیف شده است.
وی فناوری اطلاعات، نرم افزار، معماری، حسابداری، مدیریت کسب و کار، حقوق ثبتی، امور گمرکی و تربیت بدنی را از رشته های مقطع کاردانی و مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی معماری(طراحی داخلی و نوسازی بافت های فرسوده)، حقوق، حسابداری و گمرک را از رشته های مقطع کارشناسی مرکز آموزش علمی کاربردی آستارا اعلام کرد.
سماپور بیان کرد: علاقمندان به تحصیل در این مرکز می توانند برای نام نویسی به سایت سازمان سنجش آموزش کشور یا به مرکز آموزش علمی کاربردی آستارا در شهرک مهدی این شهرستان مراجعه کنند.
مراکز آموزش علمی کاربردی جزو دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین محسوب می شوند و با آموزش مهارت به دانش آموخته های سایر مراکز، آنها را روانه بازار کار می کنند؛ تربیت نیروهای انسانی مستعد اشتغال و مدیریت از رسالت های دانشگاه های نسل اول و توجه به امور پژوهشی و تحقیقاتی از رویکردهای دانشگاه های نسل دوم به شمار می آید.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، بیشترین مراجعات به دفتر خود را مربوط به جوانان بیکار این شهرستان اعلام می کند.
مصاحبه از : عیسی پاشاپور ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7124/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.