در واقع در کنار ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان دولت برای دریافت سیم کارت بنام برای سرپرست خانوار به منظوردریافت وام یک میلیونی که این روزها در اکثر نقاط استان و کشور شاهدیم و خود تبدیل به معضل و دغدغه ای جدی برای شیوع کرونا شده،  انبوه مراجعات به دفتر کارگزاری تامین اجتماعی در رشت هم بر این نگرانی ها افزوده است.

آن هم در استانی که خود کانون شیوع ویروس کرونا بوده و روزها و هفته های گذشته را با کمبود امکانات در شرایط بسیار سخت و توام با فشارها و استرس های بسیار گذرانده و اینک می آید اندکی نفس تازه کند که ...  

حال مراجعات مردمی برای پرداخت حق بیمه و تمدید اعتبار و صدور دفترچه های بیمه شدگان باعث شده تا جمعیت زیادی هر روز به کارگزاری رسمی بیمه تامین اجتماعی گیلان در رشت مراجعه کنند و در میان این ازدحام جمعیت گویی فاصله گذاری اجتماعی هیچ معنایی ندارد و نه کرونایی آمده و نه کرونایی مانده و ماندگار شده است و مسئولان مربوطه هم جوابی قانع کننده و اقدامی موثر برای بهبود این وضع ندارند.

با این وجود مسئولان این کارگزاری صندلی های موجود در این مکان را برای فاصله گذاری اجتماعی به کنار خیابان و در پیاده رو انتقال داده تا مردم در کنار پیاده رو، روی این صندلی ها بنشینند تا از ازدحام داخل این مجموعه جلوگیری شود.

اما این حربه شاید برای پرسنل مجموعه مفید بوده باشد و از ادحام داخل تا حدی کاسته اما برای خیل مراجعان نه چون این جمعیت در کنار هم و در پیاده روی روبروی این کارگزاری کنار هم ایستاده اند تا نوبت شان شود و بخشی از مسیر عبوری و مردمی که در پیاده رو تردد می کنند را هم دچار دغدغه می کند.

یکی از مراجعه کنندگان به این کارگزاری در مصاحبه با خبرنگار ایرنا می گوید: اکثر مراجعه کنندگان مثل ما از  بیمه های شدگان اختیاری و اجباری هستند و ناچاریم ماهانه برای بازنشستگی، حق بیمه مان را پرداخت کنیم.

حسن مرادی افزود: همیشه چند روز پایانی هر ماه کارگزاری بیمه شلوغ است و مربوط به این ماه نیست اما با توجه به شیوع کرونا و عدم مراجعه مردم طی ماه گذشته، این ازدحام مضاعف شده است.

وی ادامه داد: برای انجام کارهای بیمه فقط همین شعبه دایر است و ما که باید ماهانه پول بیمه خود را پرداخت کنیم،  مجبوریم در این روزهای کرونایی این صفها را تحمل کرده و ساعتها در انتظار بمانیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا امکان پرداخت اینترنتی حق بیمه را ندارید؟ می گوید : خودم که سواد آن را ندارم و کسی هم نیست که بخواهم برایم انجام دهد.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان نیز در این خصوص گفت: باید چاره ای اندیشید تا با این ازدحام جمعیت مواجه نشویم چون من هم باید ماهانه حق بیمه خود را پرداخت کنم وگرنه بازنشستگی ام دچار مشکل می شود.

علی احمدی افزود: از سویی تا جایی که اطلاع دارم تمدید دفترچه بیمه در این چند ماه بر اساس اعلام مسئولان مربوطه ضرورتی ندارد اما امروز بخشی از مراجعان برای این امر در صف ایستاده بودند.

 وی با بیان اینکه مسئولان این مرکز فقط باید موارد ضروری انجام دهند، گفت : پذیرش افرادی که کارهای غیرضروری همچون تمدید دفترچه دارند و مانند آن باید انجام نشود تا از این ازدحام جمعیت و خطر آلودگی به کرونا کاسته شود.

وی به پرداخت حق بیمه از طریق الکترونیکی نیز اشاره و بیان کرد: دو روز برای پرداخت اینترنتی اقدام کردم اما هر بار به دلایل مختلف نشد و گاه سامانه و گاه اینترنت قطع می شد و کار به سرانجام نمی رسید.

یکی دیگر از افرادی که برای پرداخت حق بیمه سال گذشته خود مراجعه کرده بود، هم گفت : از طریق پیشخوان های دولت نیز می توان حق بیمه را پرداخت کرد اما طی چند روز اخیر به دلیل ارایه سیم کارت،  پیشخوان های دولت نیز همانند این کارگزاری بسیار شلوغ هستند.

محمد سعیدی بیان کرد: به همین دلیل تصمیم گرفتم به این مرکز مراجعه کنم که در اینجا هم با این جمعیت زیاد مواجه شدم الان ۲ ساعتی هست منتظرم.

وی خاطرنشان کرد: تازه اگر پیشخوان های دولت نیز این کار را انجام دهند با تاخیر، پرداختی ما ثبت می شود و از طرف دیگر برای مهر زدن دفترچه ها نیز دوباره باید به این مرکز مراجعه کنیم و به همین دلیل است که تصمیم گرفتم مستقیم به این مرکز مراجعه کنم.

وی افزود: از سویی می شود التکرونیکی حق بیمه را پرداخت کنم اما اکثر اوقات برای ورود به سامانه تامین اجتماعی و انجام کارهای پرداخت حق بیمه با مشکل مواجه می شوم، از طرفی پرداخت حضوری برایم اطمینان خاطر بیشتری دارد.

پرداخت الکترونیکی حق بیمه بیش از ۷۰ درصد بیمه شدگان در گیلان 

اما پاسخ های مدیر روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی گیلان در خصوص ازدحام چند روز اخیر مراجعه کنندگان به کارگزاری بیمه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا جالب توجه است، او می گوید : با توجه به اینکه بیش از یک میلیون نفر در گیلان بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند، حضور ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر برای پرداخت حضوری حق بیمه، رقم زیادی محسوب نمی شود اما حضور این تعداد به کارگزاری باعث ازدحام می شود.

امیررضا زندی فر افزود: این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد از بیمه شدگان تامین اجتماعی در گیلان کارهای خود را از جمله دریافت فیش و پرداخت حق بیمه خود به صورت الکترونیکی انجام می دهند.

وی ادامه داد: از سویی چون جامعه تحت پوشش تامین اجتماعی بسیار بزرگ و از لایه های اجتماعی مختلفی نیز تشکیل شده، تعدادی نیز نمی توانند به صورت التکرونیکی کارهای بیمه خود را انجام دهند و برای پرداخت حق بیمه، حضوری به کارگزاری مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که برخی افراد نیز برای پرداخت التکرونیکی حق بیمه، گاهی اوقات با مشکلاتی همچون مشکلات خطوط اینترنتی، اختلالات مخابراتی و غیره مواجه می شوند که این خود باعث تاخیر در پرداخت به صورت الکترونیکی خواهد شد و شاهد انباشت مراجعه کننده به این سامانه خواهیم بود.

مشکلات پرداخت حق بیمه در روزهای پایانی

مدیر روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی گیلان در ادامه به مشکلات موجود در پرداخت حق بیمه در روزهای پایانی هر ماه اشاره و خاطرنشان کرد: اکثر  افرادی که نمی توانند به صورت التکرونیکی حق بیمه خود را پرداخت کنند،  متاسفانه روزهای پایانی ماه را به عنوان آخرین زمان در نظر می گیرند.

وی تصریح کرد:  این افراد پس از دریافت فیش پرداخت،  سه ماه مهلت دارند که حق بیمه خود را پرداخت کنند اما معمولا زمان پرداخت اواخر ماه و همزمان با دریافت حقوق هاست وشرایط مالی کارگران باعث می شود این زمان اقدام کنند.

وی اظهار کرد: طی چند روز اخیر نیز با توجه به ابلاغ جدید دستمزدها با ازدحام مراجعات  مواجهیم که این امر طبیعی است اما برای جلوگیری از این تجمع و ازدحام باید فرهنگ سازی مناسبی انجام داد که این امر نیز به زمان نیاز دارد.

وی افزود: اما اگر این افراد بتوانند یک ماه تحمل کرده و زودتر حق بیمه خود را پرداخت کنند،  طی ماه های دیگر می توانند اواسط هر ماه و به مررور برای پرداخت حق بیمه مراجعه و اقدام کنند تا روزهای پایانی هر ماه با ازدحام مراجعه کنندگان مواجه نشویم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مراجعه کنندگان و مخاطبین ما بسیار زیاد هستند، گفت : بسترهایی نیز فراهم شده تا برای دریافت دفترچه تامین اجتماعی و ثبت درخواست به سامانه سازمان مراجعه کنند تا از این طریق بخشی از مراجعات حضوری کاهش یابد ولی با این وجود این فرهنگ سازی و همچنین آموزش مخاطبین، به فرصت و زمان بیشتری نیاز دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.