خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: نوع و جبهه مبارزه برایشان فرقی ندارد در برابر تروریست‌ها، گروه‌های تکفیری و داعش باشد یا عرصه کمک به آسیب‌دیدگان سیل و زلزله و یا حتی این بار شکست یک مهمان ناخوانده که سلامت مردم ایران را نشانه گرفته است.

مردان بی ادعا سبزپوش همیشه پای کار هستند زیرا از روز اول با پوشیدن این لباس قسم خورده‌اند برای آرامش ایران و ایرانی از جان خود نیز بگذرند.

تنها چند روز به میلاد با سعادت امام حسین (ع) و روز پاسدار باقی مانده است. سبزپوشانی که در طول ۴۱ سال گذشته با وجود همه حرف‌ها و سخن‌های مغرضانه، بی اساس و حتی گاهی اوقات ناعادلانه بارها نشان داده‌اند امنیت، اقتدار و عزت ایران و ایرانی برایشان حتی مهم‌تر از جانشان است. این سال‌ها کم شاهد رشادت و دلاور مردی‌های این سبز قامتان نبوده‌ایم.

این بار میدان مبارزه برای آنها مقابله با کووید ۱۹ یا همان کرونا ویروس است. مهمان ناخوانده ای که این روزها بیشتر به میزبان شبیه است تا مهمان. حدود یک ماهی از ورود این ویروس به ایران می‌گذرد؛ در این مدت بارها از تلاش‌ها و فداکاری کادر درمان و پرستاران در مداوای بیماران کرونایی صحبت شده که به حق این روزها مجاهدت‌های آنها یاد و خاطره رشادت رزمندگان دفاع مقدس را اذهان تداعی می‌کند ولی در کنار آنها مردان بی‌ادعای سپاه و بسیج نیز از همان روزهای ابتدای پای کار آمده و با دستور فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمام امکانات و تجهیزات خود را در اختیار ستاد مقابله با کرونا در استان‌ها قرار داده‌اند.

این روزها وقتی در میانشان می‌روی شاید حتی متوجه درجه و جایگاه سازمانی آنها نشوی، زیرا بیشتر فکرشان کمک و حل مشکل مردم و کنترل و مهار هر چه سریع‌تر این ویروس و بازگشت به شرایط عادی است تا نمایش درجه و جایگاهشان. برایشان فرق نمی‌کند که کف بیمارستان را تمیز یا بسته‌های حمایتی و اقلام بهداشتی را در میان مردم نیازمند توزیع کنند و تنها به‌دنبال کمک در این شرایط هستند.

سپاه قدس گیلان نیز از همان روزهای ابتدایی شیوع این ویروس در استان برای کمک به دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی مبارزه با کرونا اعلام آمادگی کرد و نشان داد همانند کمک به حل بحران برف بهمن ماه و بسیاری از حوادث دیگر پای کار است.

فرمانده سپاه قدس گیلان در این باره در گفتگویی اعلام کرد: تمام پاسداران، بسیجیان و نیروهای جهادی سپاه قدس گیلان به ویژه بسیج برای مقابله با کرونا در استان گیلان آماده هستند.

سردار محمد عبدالله‌پور با اشاره به اینکه بیش از ۱۲۰ پزشک و پرستار از سوی نیروی زمینی سپاه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شرق و غرب استان گیلان در حال خدمات رسانی به بیماران کرونایی هستند، افزود: ۱۱ هزار و ۲۳۵ بسیجی با همکاری گروه‌های جهادی در گیلان در حوزه‌های مختلف به ویژه طرح غربالگری مشارکت دارند ۱۱ هزار و ۲۳۵ بسیجی با همکاری گروه‌های جهادی در گیلان در حوزه‌های مختلف به ویژه طرح غربالگری مشارکت دارند.

وی در این گفتگو به آمادگی ۱۷ هزار و ۷۰۹ بسیجی دیگر برای خدمات رسانی به مردم اشاره و تصریح کرد: هشت درمانگاه سپاه گیلان در سراسر استان نیز در این مدت به دانشگاه علوم پزشکی برای درمان بیماران کرونایی کمک کرده‌اند.

تا پایان کرونا در کنار مردم هستیم

بامداد روز شهادت امام موسی کاظم (ع) و یک فروردین بود که برای بازگشت به خانه در خیابان‌های خلوت شهر قدم می‌زدم که فردی با یک پمپ سم پاش دستی که از دور بیشتر شبیه کوله پشتی بود به چشمم آمد. چند دقیقه‌ای تماشا کردم به در هر خانه که می‌رسید دستی پمپ را بالا و پایین و در و پنجره‌ها را کامل ضدعفونی می‌کرد. زیر لب چیزی زمزمه می‌کرد که بیشتر به یک دعا شبیه بود کمی که نزدیک تر شدم دیدم زیارت عاشورا را زمزمه می‌کند. زمانی که احساس کرد کسی پشت سرش ایستاده به سمتم برگشت. لباس بسیجیان بر تن داشت از فرصت استفاده کرده و خود را معرفی کردم از او درباره کارش سوال کردم که در پاسخ گفت: این روزها هر کسی تلاش می‌کند تا هر کاری که از دستش بر می‌آید برای مقابله با این ویروس انجام دهد.

چهره‌اش عجیب برایم آشنا می‌زد، انگار بارها در جلسات او را دیده‌ام ولی او خود را خادم مردم معرفی کرد، وی با بیان اینکه بچه‌های سپاه و بسیج امروز میدان مبارزه را مقابله با ویروس کرونا دیده‌اند با احساس تکلیف وارد میدان شده‌اند، افزود: کار ما تازه از ساعت ۱۲ شب به بعد شروع می‌شود. خیابان‌های شهر را در میان تعدادی جوان بسیجی و جهادی تقسیم کرده‌ایم و هر محله را به یک گروه سپرده‌ایم تا از ساعت ۱۲ تا نزدیکی‌های اذان صبح گندزدایی و ضدعفونی کنند کار ما تازه از ساعت ۱۲ شب به بعد شروع می‌شود. خیابان‌های شهر را در میان تعدادی جوان بسیجی و جهادی تقسیم کرده‌ایم و هر محله را به یک گروه سپرده‌ایم تا از ساعت ۱۲ تا نزدیکی‌های اذان صبح گندزدایی و ضدعفونی کنند.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید برای کنترل و مهار این ویروس با در خانه ماندن همکاری کنند، گفت: سپاه و بسیج همانند همیشه و در زمان سختی‌ها در کنار مردم است و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

وی تهیه و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده را یکی دیگر از اقدامات گروه جهادیشان عنوان و بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا و کمبود اقلام بهداشتی به ویژه ماسک و مواد ضد عفونی کننده کارگاهی در یکی از پایگاه‌های مقاومت این شهر راه اندازی کرده و از خواهران بسیجی که به کار خیاطی آشنایی داشتند درخواست کردیم در این کارگاه ماسک تولید کنند تا در اختیار مردم مناطق محروم قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه اینجا کسی نگاه نمی‌کند که درجه و مقامش چیست، بلکه همه برای کمک و حل مشکل آمده‌اند، گفت: تا هر زمان که نیاز باشد در کنار مردم گیلان و کادر درمان و پرستاران هستیم.

سپاه و بسیج در همه حوزه برای مقابله با کرونا مشارکت دارند

در همین رابطه معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه قدس گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا سپاه قدس گیلان اقدامات خود را برای مقابله با این ویروس به چند دسته و گروه تقسیم کرد.

سرهنگ امین یادگاری با اشاره به بهره گیری از امکانات و تجهیزات سپاه و لشکر ۱۶ قدس سپاه به ویژه ماشین‌های گندزدایی، افزود: این امکانات و تجهیزات در کنار امکانات آتش نشانی برای گندزدایی و ضدعفونی کردن معابر، اماکن عمومی و خیایان های شهر رشت و سایر مناطق استفاده شده و خواهد شد و این اقدام حتی توسط پایگاه‌های بسیج با توجه به توانایی حداقلی خود انجام می‌شود.

وی به حضور بسیجیان در زمینه مقابله با ویروس کرونا در شهرهای مختلف استان گیلان نیز اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های تولید ماسک در رشت و نواحی توسط بسیجیان راه اندازی شد و اقدام به تولید و توزیع ماسک در سطح استان کردند.

یادگاری با بیان اینکه در قسمتی دیگری از برنامه‌ها پیش بینی شده بسیجیان با هماهنگی برخی کارگاه‌ها و تغییر خط تولید اقدام به تهیه ماسک کردند، افزود: اعزام برخی از نیروهای سپاه و بسیج لشکر عملیاتی ۱۶ سپاه قدس گیلان برای حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان برای کمک به کادر درمان و پرستاران است اعزام برخی از نیروهای سپاه و بسیج لشکر عملیاتی ۱۶ سپاه قدس گیلان برای حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان برای کمک به کادر درمان و پرستاران است و تلاش شده در این زمینه از همه ظرفیت‌های استفاده تا کمبود نیروی انسانی در بخش‌های مختلف را جبران شود.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر از مأموریت سپاه قدس گیلان در حوزه تدفین متوفیان ناشی از بیماری کرونا در استان بوده است، گفت: با توجه به خطرات بهداشتی و آلام روحی خانواده سپاه در این حوزه نیز وارد میدان شده و اقدامات لازم را در کنار سایر ارگان‌ها انجام می‌دهد و در این زمینه کارهای مربوط به شهر رشت به سپاه ناحیه مرکزی رشت و باغ رضوان نیز به لشکر عملیاتی ۱۶ سپاه قدس سپرده شد.

یادگاری به اقدامات سپاه قدس گیلان در زمینه تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی و معیشتی برای افراد آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا اشاره و تصریح کرد: در این زمینه نیز از همان روزهای ابتدایی برنامه ریزی و اقداماتی در سطح تمام شهرستان‌های گیلان انجام شد.

وی افزود: در مرکز استان نیز توسط ستاد مرکزی تهیه و در اختیار نواحی قرار گرفت که طی روزهای گذشته شاهد تهیه و توزیع بیش از چهار هزار بسته معیشتی و حمایتی انجام شد.

معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه قدس گیلان با بیان اینکه حوزه فرهنگی سپاه در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم و راه‌ها مقابله و کنترل و مهار ویروس کرونا فعال بوده است، ادامه داد: در زمینه اجرای طرح بسیج ملی غربالگری نیز سپاه و بسیجیان در سطح شهرستان‌ها و مرکز استان حضوری فعال داشتند و به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اجرای صحیح آن کمک کرده‌اند.

وی به موضوع راه اندازی بیمارستان‌های صحرایی با دستور فرمانده سپاه پاسداران و بر اساس نیاز استان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در استان گیلان با توجه به افزایش تعداد آمار مبتلایان کرونایی و ظرفیت اندک تخت‌های بیمارستانی به ویژه در مرکز استان با همکاری بهداری نیروی دریایی سپاه بیمارستان صحرایی در محوطه بیمارستان رازی با ۸۰ تخت و ظرفیت افزایش به ۱۲۰ تخت راه اندازی شد.

یادگاری افزود: با توجه به کاهش تعداد مراجعات به مراکز درمانی به ویژه بیمارستان رازی به رغم راه اندازی بیمارستان صحرایی و آمادگی پذیرش بیمار نیازی به بهره گیری از این ظرفیت نبوده البته این بیمارستان همچنان آماده پذیرش بیمار در صورت نیاز است.

وی به بهره گیری از ظرفیت گردان‌های امام حسین (ع) برای مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه بسیجیان ما در نواحی مختلف در حال فعالیت در زمینه مبارزه با ویروس کرونا هستند و گردان‌های امام حسین (ع) که وابسته به لشکر عملیاتی هستند به ظرفیت سپاه در تمام شهرستان‌های استان گیلان اضافه شده است و از ظرفیت این گردان‌ها در زمینه گندزدایی، ضدعفونی کردن معابر و خیابان‌ها، تهیه و تولید و ماسک، و حتی کمک به کادر درمانی در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.