رامین گیلانشاهی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی تولید بذرهای گواهی شده را به منظور افزایش راندمان ، بهبود و کیفیت تولید، در دستور کار  دارد، افزود:با توجه به کشت استراتژیک برنج، تولید بذرگواهی شده جزء سیاست های اصلی سازمان جهاد کشاورزی در گیلان است.

وی اظهار داشت: اتحادیه تعاون روستایی گیلان نیز که تحت پوشش مدیریت تعاون روستایی استان قرار دارد، به منظور خدمات رسانی بهتر و ایجاد زنجیره ارزش افزوده در بخش برنج نسبت به تولید بذرگواهی شده برنج با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات برنج کشور اقدام کرده و در سال جاری حدود ۷۰۰ تن بذر گواهی شده تولید کرده است.

وی با بیان اینکه مرحله اول توزیع بذرهای گواهی شده برنج در گیلان در حال انجام است، خاطر نشان کرد: توزیع ۱۲۰ تن بذرگواهی شده برنج برای کشاورزان شرق استان شامل شهرستان های لاهیجان، لنگرود، املش، رودسر، آستانه اشرفیه و سیاهکل در حال انجام است و در مرحله بعدی توزیع بذرگواهی شده برای سایر شهرستان ها از هفته آینده آغاز می شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان گیلان بیان داشت: کشاورزان می توانند بذرهای گواهی شده برنج هاشمی را با قیمت مصوب هر کیلو ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان "به میزان ۵۰ کیلوگرم در هکتار" را از اتحادیه شهرستانی دریافت کنند، در هر شهرستان اتحادیه شهرستانی فعال است که خدمات رسانی به شرکت های تعاونی و اعضای تحت پوشش توسط این اتحادیه ها انجام می شود.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها ، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید. 

شالیکاران استان گیلان برای اطمینان از سلامت و افزایش تولید، از بذرهای گواهی شده و مطمئن استفاده می کنند، رقم هاشمی از ارقام خوب بومی و معطر گیلان است که در هر هکتار  ۴۰۰ / ۴ تن شلتوک محصول می دهد و گیلانه رقم بهینه شده محلی است که ضمن برخورداری از عطر و طعم مناسب، پاکوتاه تر و زودرس تر است و حدود ۲۰۰ / ۵ تن در هکتار شلتوک می دهد و رقم خزر هم از ارقام پر محصول با بیش از پنج تن شلتوک در هکتار است. 

این بذرها نسبت به بذرهای معمولی فاقد آفات و بیماری هستند، تخم علف هرز ندارند و حدود یک تن شلتوک در هکتار افزایش محصول دارند. 

شالیکاران اگر در هر سال ۲۰ تا ۲۵ درصد بذر خود را از نوع گواهی شده تهیه کنند، بعد از چهار سال تمام بذر مورد نیاز مزرعه خود را می توانند تهیه کنند که البته بایستی این ۲۰ تا ۲۵ درصد در کرت های جداگانه کشت شود که بتوان از آنها در سال های بعد به عنوان بذر خالص برای کاشت دوباره استفاده کرد. 

کشاورزان پیشرو و با تجربه استان از قدیم خودشان با شیوه سنتی اقدام به خالص سازی بذر مورد نیاز سال آینده می کنند به این نحو که قبل از خرمن کوبی خوشه های درشت ، سالم و مطمئن را دست چین کرده و از آن به عنوان بذر سال آینده استفاده می کنند. 

بر اساس آخرین آمارها، مجموع بذر مورد نیاز شالیزارهای استان گیلان در سال حدود ۱۱ هزار تن است که اگر در هر سال حدود دو هزار تن بذر اصلاح شده توزیع شود؛ تقریبا هر چهار سال یکبار، کل مزارع برنج استان با بذر اصلاح شده گردشی کشت می شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.