بهزاد کوهستانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مقدار شیر گاو تولیدی شهرستان ۱۲ هزار تن تبدیل به ماست و کره شده ، پنج هزار و ۹۰۰ تن بصورت شیر خوراکی در بازارهای سیاهکل به فروش می رسد و ۱۲ هزار تن دیگر آن تبدیل به پنیر می شود و بیش از ۹۰۰ تن هم تحویل دو مرکز جمع آوری شیر شهرستان می شود.

وی خاطرنشان کرد:شیر دامداران با قیمت ۲۲ هزار و ۲۰۰ریال توسط مراکز جمع آوری خریداری و با قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ریال تحویل کارخانه های فرآوری و در نهایت فروش آزاد هرلیتر شیر ۳۰ هزار ریال به دست مصرف کننده می رسد.

وی اظهار داشت : همچنین سالانه دو هزار و ۷۰۰تن شیر گوسفند در شهرستان سیاهکل تولید می شود که از آن ۵۴۰ کیلوگرم پنیر بدست می آید.

به گفته وی ۲۹ هزار راس دام سنگین و ۶۰ هزار راس دام سبک در شهرستان سیاهکل وجود دارد.

کوهستانی با اشاره به بهنژاد گاوهای شهرستان سیاهکل گفت: پنج درصد گاوهای این شهرستان هلندی اصل ، ۳۵ درصد دورگه و ۶۰ درصد هم گاوهای بومی هستند .

وی تصریح کرد: سه واحد دامداری صنعتی در سطح شهرستان سیاهکل وجود دارند که در زمینه پرورش گاوهای دورگه در حوزه شیر و گوشت فعالیت می کنند و بقیه واحدهای دامداری بصورت سنتی در روستاها قراردارند که بیشتر آنها دام های آنها بومی هستند.

 وی در مورد تامین علوفه دام های شهرستان نیز یادآورشد: از مراتع این شهرستان ۱۲ هزار تن علوفه ، شش هزار و ۶۰۰ تن یونجه تولید می شود و در این شهرستان دو هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی جوکاری می شوند که از آنها جو و  کاه استحصال و به مصرف خوراک دامها می رسد.

وی ادامه داد:چهار هزار هکتار اراضی گندمکاری هم در شهرستان وجود دارد که کاه آن مورد مصرف دام قرار می گیرد و ۱۹۵ قطعه مرتع به مساحت ۱۶ هزار و ۸۲۰ هکتار در سطح شهرستان سیاهکل وجود دارد که مورد چرای دام های بومی سبک مانند بز و گوسفند و دام های سنگین مانند گاو ، گاومیش و گوساله قرار می گیرند.

۶۰درصد جمعیت  ۴۷هزار نفری  شهرستان سیاهکل در روستاها ساکن هستند که ۸۰ درصد جمعیت روستاهای آن هم دامدارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.