راشومون، ماجرای یک جنایت را از زاویه چهار گزارش و تعبیر روایت می کند: ماجرای حمله راهزنی به یک تاجر و همسرش، گزارش شاهدان عینی از واقعه ضد و نقیض است، حقیقت روشن نمی شود.

 در این نمایش به تهیه کنندگی حمید حصاری ، محمد رسائلی ، نسیم صحرائی ، سمیرا دروگر و محمد حمیدی نیا بعنوان بازیگر نقش آفرینی می کنند .دیگر عوامل نمایش عبارتند از  تولید موسیقی توسط پیام یکتا با مشاوره فنی موسیقایی مسعود یکتا ، طراحی لباس های اثر بر اساس مبادی هندسه اوریگامی توسط راحیل علیزاده و سمیه علیزاده ، ، مازیار شفیعی عکاس ، وحید میری و نسیم صحرائی گریم و عوامل اجرایی حدیث رضایی ، رها برنجکار ، سعید علیزاده ، الینا نگینی و نسترن صحرائی و حمید حصاری تهیه کننده .

احسان عبدالملکی کارگردان نمایش ، معمار ، مدرس دانشگاه و طراح لباس و صحنه است .

 عبدالملکی در مصاحبه با ایرنا در مورد این کار اظهار داشت:  نمایشنامه راشومون با کمی جرح و تعدیل در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ در شهر رشت تنظیم و نگارش شد و تمرین های نمایشی آن از انتهای خردادماه همان سال با جدیت و پیوستگی در تماشاخانه استاد اکبر رادی در شهر رشت شروع شد . طراحی صحنه نمایش بر مبنای ادبیات نگارشی رینوسوکه آکه کوتاوا و مبادی اوریگامی انجام گرفته و طراحی لباس ها ، گریم بازیگران و تم جذاب موسیقایی آن بر مبنای ملودی ژاپنی و با اجرای سازهای اصیل ایرانی به شیوه ای بین فرهنگی شکل گرفته است.

وی افزود:ما در گروه هنری وِنِدیک بر این باوریم که جایگاه ادبیات ، رفیع و مقدس است و می تواند در تلفیق با دیگر هنرها به نزدیکی اقوام و ملتها کمک شایانی کند . ادبیات نمایشی یکی از بهترین نمونه های این امتزاج است و ادبیات نمایشی ژاپن در دوره معاصر قهرمانان ممتازی را به جوامع ادبی و هنری بین المللی معرفی کرده است .

عبدالملکی تصریح کرد: ادبیات در این منظر جایگاه بارز و ممتازی دارد . تمام شاخصه های گرانمایه سنت و بوم یک فرهنگ را میتوان در ادبیات آن فرهنگ به راحتی جستجو ، ارزیابی و ارزشگذاری کرد . ادبیات جدای از ماهیت روایتگری حاوی عناصر مهمی در ساخت پیشینه فرهنگی یک ملت است و با زبان ویژه خود نسل به نسل حماسه ، غرور ، حکمت ، سنت ها ، اخلاق ، فلسفه ، هنر ، تاریخ و هویت را چه سینه به سینه و چه مکتوب و متقن منتقل میکند و در تمامی مسیر این انتقال بر ارزشهای بی بدیل خود می افزاید . این تاثیر گذاری به حدی است که بدون هیچ نیروی بازدارنده ای ، ادبیات میتواند مرزهای جغرافیایی را در نوردد و با فرهنگ ها و سنتهای دیگر اقوام و ملتها آمیخته گردد و تار و پودی نو در اندازد.

وی خاطرنشان کرد:آکیرا کوروساوای فقید یکی از بارزترین نمونه های این حوزه است و اثر ماندگار راشومون همچنان و پس از نزدیک به هفت دهه از خلق آن همچنان جذاب ، آموزنده و خالق است . تبدیل این اثر ماندگار به نمایشنامه و پیاده سازی آن به نمایشی درخور توجه در تلفیق با هنر موسیقی و فضاسازی ایرانی بزرگترین دغدغه گروه هنری وِنِدیک بوده است تا با تکیه بر اساس تبادل فرهنگی و همسویی مکاتب فکری و هنری و ادبی ایرانی و ژاپنی دست به تبیین حوزه ای جدید در بازنمایی روابط بین فرهنگی مکاتب شرقی بزند.

این نمایش از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ در تالار مرکزی شهر رشت و سالن حزین از ساعت ۱۸:۳۰ روی صحنه خواهد رفت و پذیرای مشتاقان هنر خواهد بود .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.