ابوالقاسم یوسفی نژاد روز یکشنبه در ششمین کارگروه صادرات کالاهای غیر نفتی استان افزود : در ۱۰ ماه نخست امسال بیش از ۶۵۸ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۳۵۶ میلیون و ۵۶۰ هزار دلار از گمرک گیلان به کشورهای روسیه، آذربایجان، ترکیه، اوکراین، ترکمنستان، کشورهای آسیای میانه و عراق صادر شده است.

 به گفته وی، آمارها نشان می دهد که صادرات کالا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۲درصد و از نظر ارزش دلاری ۵ درصد کاهش دارد .

وی افزود: این کالاها شامل محصولات نباتی، محصولات معدنی، محصولات صنایع غذایی، محصولات نساجی و محصولات پلاستیکی و گوگرد خاک، سنگ آهن و سیمان است.

یوسفی نژاد با اشاره به افزایش ۸ درصدی واردات کالا به گمرکات گیلان گفت: در ۱۰ ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون و ۸۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۴ میلیون و ۷۰۴ هزار دلار شامل انواع ماشین آلات صنعتی لوازم برقی و قطعات آن و محصولات شیمیایی از کشورهای روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، ژاپن، کره جنوبی و آلمان از طریق گمرکات گیلان به کشور وارد و ترخیص شده است.

ناظر گمرکات گیلان با اشاره به رشد ۱۱۵ درصدی صادرات چمدانی کالا از گمرکات گیلان از ابتدای امسال تا کنون خاطر نشان کرد: بیش از ۱۳ هزار و ۴۸۶ تن کالا به ارزش ۵۳ میلیون و ۹۴۴ هزار دلار به صورت صادرات چمدانی از گمرکات گیلان صادر شد که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۱۵ درصد و از نظر ارزشی ۱۱۳ درصد رشد داشته است.

یوسفی نژاد به افزایش ۴۰ درصدی ورود و خروج مسافر از گمرکات گیلان اشاره و اظهار کرد: در ده ماهه نخست امسال ۷۸۴هزار و ۷۲۹ نفر مسافر وارد کشور شده و ۷۶۵هزار و ۱۴۹ نفر نیز از گمرکات گیلان از کشور خارج شده که آمارها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۸ درصدی مسافران ورودی و رشد۴۳ درصدی مسافران خروجی را نشان می دهد.

وی با اشاره به آغاز صادرات کالا از گیلان به اوراسیا از پنجم آبان ماه امسال افزود: در همین مدت بیش از ۱۶۷ میلیون کیلو کالا به اوراسیا صادر شده است و امید است این میزان توسعه مطلوبی یابد.

وی گمرک را به عنوان یکی از حلقه های زنجیره صادرات برشمرد و تصریح کرد: سازمان های بسیاری در امر صادرات دخیل بوده و در کنار گمرک حلقه های این زنجیره را تشکیل می دهند اگر جایی نقصی وجود داشته باشد کل آن دچار مشکل می شود و کارآیی لازم را ندارد.

مدیرکل گمرک انزلی با بیان اینکه نظارت مطلوبی بر کارت های بازرگانی اجاره ای وجود ندارد، خاطر نشان کرد: گمرک انزلی تا زمانی که کلیه کامیونها از محوطه خارج شوند، فعالیت دارد و درها پس از خروج کامیون ها پلمپ می شود.

بندرانزلی در۴۰ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده و گمرک آن با بیش از ۱۰۰ سال قدمت قدیمی ترین گمرک کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.