به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، کاظم جلالی ، وجود زیرساخت های مناسب و جایگاه ویژه در کریدورهای بین المللی را از جمله مزیت های منطقه آزاد انزلی به عنوان ظرفیت و توانمندی  قوی ایران در دریای خزر عنوان، و برنقش این منطقه در مسیر توسعه همکاری های ایران و روسیه تأکید کرد.

 وی اظهار داشت : روسیه شریک استراتژیک ایران در سطح جهان است و توانمندی ها و ظرفیت های منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور، به ویژه در زمینه های ترانزیتی، تجاری، پردازش کالا و صادرات به روسیه، به این منطقه جایگاه ویژه ای در مسیر توسعه مراودات اقتصادی دو کشور اعطا می کند.

سفیر ایران در روسیه اتصال منطقه آزاد انزلی به شبکه ریلی کشور را در توسعه مبادلات دو کشور و فعال سازی کریدور نستراک بسیار مهم ارزیابی و تاکید کرد: سفارت ایران آمادگی خود را جهت پیگیری تفاهم های صورت گرفته منطقه آزاد انزلی با طرف های روس اعلام می دارد و بر این باور هستم که تقویت ناوگان تجاری و توسعه امکانات زیرساختی در حوزه لجستیک و ترانزیت کالا، و بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندیهای اتاق بازرگانی به منظور گسترش روابط با روسیه و اوراسیا باید در دستور کار قرار گیرد.

*فعالیت نخستین کشتی گردشگری از سال آینده

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در بازدید از ظرفیت های متنوع آستراخان روسیه، و ملاقات با کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو در خصوص ساز وکارهای توسعه و تسهیل مناسبات بخش خصوصی کشورمان با روسیه بر اساس ظرفیت ها و زیرساخت های ترانزیتی منطقه به گفتگو پرداخت.

محمد ولی روزبهان با اشاره به وجود تفاهم نامه های سازمان متبوع خود با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس و دولت آستراخان در جهت گسترش همکاری ها با محوریت تسهیل و توسعه روابط بخش خصوصی، از عزم این سازمان در قالب برنامه های در حال اجرا برای فعال سازی کریدور شمال جنوب به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه مناسبات ایران، روسیه و هندوستان سخن گفت.

وی اظهار داشت: با عنایت به روند رو به رشد فعالیت های ترانزیتی مجتمع بندری کاسپین، در آینده نزدیک و با تکمیل خط راه آهن و اتصال آن به بندر کاسپین، منطقه آزاد انزلی به کانون ترانزیت کالا به کشورهای حوزه دریای خزر و به ویژه روسیه تبدیل خواهد شد.

وی با ارائه تحلیلی از حضور سرمایه گذاران روس، برگزاری نشست ها، بازدیدها و نمایشگاه های مشترک فی مابین، تصریح کرد: با توجه به روابط سیاسی و استراتژیک دو کشور و ظرفیت های متنوع اقتصادی موجود برای همکاری، ارتقای سطح مناسبات اقتصادی دو کشور حائز اهمیت است.

روزبهان توسعه فعالیت های گردشگری با محوریت منطقه آزاد انزلی در حوزه دریای خزر را از اولویت های کاری این سازمان در ارتباط با روسیه اعلام و اضافه کرد: به موازات فعالیت اسکله مارینا در این منطقه و اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان در مسیر فعال سازی گردشگری دریایی در استان گیلان، در جهت اجرای توافقات صورت گرفته با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس، در سال آینده میلادی نیز نخستین کشتی گردشگری در سطح دریای خزر به منظور فعال سازی این حوزه، شروع به فعالیت می کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به وجود ظرفیت های بالای کشتی سازی در آستراخان، خواستار فرآهم شدن شرایط حضور و بهره مندی فعالان صنعت دریایی و کشتیرانی تجاری بخش خصوصی ایران از این فرصت شد.

وی افزود: در راستای اجرای تفاهم های منعقده، نخستین واحد تولیدی بخش خصوصی کشورمان با همکاری این سازمان در منطقه ویژه اقتصادی لوتوس در آینده نزدیک در مدار تولید قرار می گیرد، موضوعی که در راستای راهبردهای پردازش کالاهای تولید کنندگان ایرانی در بازار مصرف اوراسیا در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی قرار دارد.

وی با ارائه گزارشی از مزیت های قانونی برای سرمایه گذاران خارجی، ظرفیت های زیرساختی حوزه ترانزیت و فعالیت های تولیدی و نمایشگاهی، بر آمادگی سازمان متبوع خود برای ایفای نقش بیشتر در جهت توسعه همکاری های فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران دو کشور به ویژه در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید و در پایان با دعوت از سفیر ایران برای بازدید از منطقه، بر نقش دکتر جلالی در مسیر گسترش مراودات دو کشور تصریح کرد.

در این نشست اعضای هیأت مدیره، معاونین بندری و عمرانی سازمان، عضو هیأت رییسه اتاق مشترک ایران و روسیه و رایزن اقتصادی ایران در روسیه نیز به اظهار نظر در خصوص حوزه های کاری خود پرداختند، و طرفین بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های تبلیغاتی و مستندهای تلویزیونی به منظور معرفی کالاهای ایرانی تأکید نمودند.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.