رضا زمانی رئیس اداره محیط زیست شفت روز یکشنبه در این خصوص به ایرنا گفت: هر ساله اداره محیط زیست علاوه بر اقدامات آموزشی از جمله اطلاع‌رسانی نصب بنر و چاپ پوستر با برگزاری گشت جهت برخورد با متخلفان اقدام می کند که مجموع اقدامات انجام گرفته، موجب کاهش قابل ملاحظه آتش زدن کاه و کلش شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سوزاندن کاه و کلش موجبات آلودگی هوا و بروز مخاطرات بهداشتی برای سلامتی شهروندان می شود ؛ به استناد قانون هوای پاک و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند.

سوزاندن کاه و کلش هر ساله در تابستان به ویژه بعد از برداشت محصول کشاورزی، در استان های شمالی کشور مشاهده می شود، بسیاری از کشاورزان از مضرات و معایب آن ناآگاهند البته اهداف مختلفی از سوی کشاورزان برای این کار عنوان می شود که از جمله می توان آماده سازی زمین برای کشت دوم ، از بین بردن آفات گیاهی و بیماری ها ، جلوگیری از ایجاد محیط مناسب تکثیر این آفات و بیماری هایی از جمله لارو زنبور ساقه خوار برنج – پوسیدگی ساقه برنج و …) و ایجاد سهولت بیشتر در عملیات کاشت و داشت اشاره کرد.

علاوه بر ضرورت اطلاع رسانی به کشاورزان از مضرات به آتش کشیدن کاه و کلش بایستی نسبت به این مهم که سوزاندن کاه و کلش جرم محسوب می شود نیز آگاه شوند؛ بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان ها و کشتار غیرمجاز دام استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع می باشند و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

همچنین بر اساس ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها، سوزاندن پسماند در محیط آزاد و یا در پسماند سوزهای غیر استاندارد و مغایر با ضوابط و شیوه نامه های مربوط ممنوع است.

پیش از این معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان هشدار داده بود که بر اساس قانون، متخلفان برای آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها دو تا هشت میلیون تومان جریمه نقدی می شوند و در صورت سرایت آتش به مراتع و جنگل ها، از شش ماه تا دو سال مجازات حبس برای مجرمان قابل اعمال است.

شهرستان شفت با دو بخش مرکزی و احمد سرگوراب، چهار دهستان جیرده، ملاسرا، چوبر، نصیرمحله و ۱۰۲ روستا در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و بالغ بر ۱۴ هزار و ۳۳۰ هکتار اراضی شالیزاری دارد که در این زمین ها سالانه ۴۵ هزار تن برنج سفید تولید می شود. 

۷۲۹۴/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.