پردل امیری نژاد روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مرمت بقعه خیوی از اواسط سال گذشته آغاز شده بود و با صرف هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به پایان رسید.

وی افزود: مرمت بنا شامل بازسازی بخشی از دیوار، شن ریزی و سنگ فرش محوطه، نصب چراغ ها و تابلوی معرفی آن بود و بقعه با ۸۰۰ سال قدمت، پس از مسجد اسپی مزگت رضوانشهر، قدیمی ترین بنای تاریخی گیلان است.

وی بیان کرد: به زودی مرمت قبور قدیمی اطراف بقعه آغاز می شود و این قبرها دارای نقوش و نوشته های تاریخی است و در صورت موافقت اداره کل میراث فرهنگی گیلان، سایت موزه قبور اسلامی استان در بقعه خیوی ایجاد خواهد شد. 

شیخ محمود خیوی از عارفان سده هشتم هجری متوفی به سال ۷۳۲ ه.ق است و بقعه سنگی وی به شکل مکعب مستطیل با ۶ متر ارتفاع و ۲۸ متر مربع مساحت، بین روستاهای عنبران و ویرمونی بخش مرکزی آستارا ساخته شده و در داخل آن، سه قبر از دوران ایلخانان موجود است و قبر میانی به شیخ محمود و قبرهای دیگر به نزدیکان یا جانشینان او تعلق دارد. 

این بقعه در سال ۱۳۵۲ به شماره ۹۵۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت و بعدها بخش هایی از ساختمان آن بر اثر بلایای طبیعی یا توسط قاچاقچیان عتیقه تخریب شده است. 

بندر مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع و چهار اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده است. 

۷۱۰۵ / ۷۱۲۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.